AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Film noir

Zapsat
Kód:
373MFIN
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
9/S
Vyučující:
Helena Bendová
Anotace:

Modulová výuka CAS proběhne v pátek 17. 2. 2006 od 10-13h v učebně 1 a od 14-18h v Projekci FAMU.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

V rámci přednášky Film Noir budou studenti seznámení s mnohými aspekty tohoto „stylu“. Budeme hovořit o typické postavě „femme fatale“, o nezaměnitelné vizuální podobě film noir, jakož i o jeho filmových inspiracích, o takzvaných „B“ filmech a o tom, jak omezené finanční prostředky mohou přispět k „noir“ atmosféře, o významné podskupině film noir, tedy o „police procedural“ filmech, o tom, jak je ve film noir prezentováno město a též o tom, že ačkoliv příroda zdánlivě ve film noir chybí, je přeci jen přítomná a na rozdíl od města bývá pro hrdiny útočištěm.

Struktura přednášky:

1. Co je film noir?

2. „Femme fatale“

Ukázky*: Gilda (Charles Vidor, 1946);Gun Crazy (Joseph H. Lewis, 1949); My name is Julia Ross (Josep H. Lewis, 1945); Out of the Past (Jacques Tourneur, 1947)

3. Vizuální podoba film noir

Ukázky: Dark Passage (Delmer Daves, 1947); Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955); Leave Her to Heaven (John M. Stahl, 1945); T-Men (Anthony Mann, 1947); Touch of Evil (Orson Welles, 1958)

4. B Movie

Projekce: Detour (Edgar Ulmer, 1946, 67 minut)

5. „Police Procedural“ film

Ukázka: He Walked By Night (Alfred L. Werker, Anthony Mann, 1948)

6. Město a příroda ve film noir

Ukázka: Night of the Hunter (Charles Laughton, 1955)

Projekce: On Dangerous Ground (Nicholas Ray, 1952, 82 minut)

Většina ukázek i oba filmy, které budou promítány v celé délce, jsou v anglickém znění bez překladu.

Přednášející: Mgr. Petra Dominková; e-mail: petra.dominkova@volny.cz

Termíny a místo konání: pátek 17. 2. 2006, FAMU Lažan, 10-13h učebna 1, 14-18h projekce

Charakter modulu: přednáška s ukázkami z videa a projekcemi dvěma filmů

Podmínky atestace: Zá/2 - 100 % účast + třístránková analýza buď jednoho konkrétního film noir (nemusí se nezbytně jednat o film zhlédnutý v rámci přednášky) nebo některého z pozdějších filmů, které jsou chápány jako přímí následovníci film noir (např. Taxi Driver, Martin Scorsese, 1976; Chinatown, Roman Polanski, 1974; Dirty Harry, Don Siegel, 1971). Texty je nutné zaslat do 10. března 2006 na email: petra.dominkova@volny.cz.

Studijní materiály:
Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373MFIN.html