Film noir
- Kód:
- 373MFIN
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 9/S
- Vyučující:
- Helena Bendová
- Anotace:
-
Modulová výuka CAS proběhne v pátek 17. 2. 2006 od 10-13h v učebně 1 a od 14-18h v Projekci FAMU.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
V rámci přednášky Film Noir budou studenti seznámení s mnohými aspekty tohoto „stylu“. Budeme hovořit o typické postavě „femme fatale“, o nezaměnitelné vizuální podobě film noir, jakož i o jeho filmových inspiracích, o takzvaných „B“ filmech a o tom, jak omezené finanční prostředky mohou přispět k „noir“ atmosféře, o významné podskupině film noir, tedy o „police procedural“ filmech, o tom, jak je ve film noir prezentováno město a též o tom, že ačkoliv příroda zdánlivě ve film noir chybí, je přeci jen přítomná a na rozdíl od města bývá pro hrdiny útočištěm.
Struktura přednášky:
1. Co je film noir?
2. „Femme fatale“
Ukázky*: Gilda (Charles Vidor, 1946);Gun Crazy (Joseph H. Lewis, 1949); My name is Julia Ross (Josep H. Lewis, 1945); Out of the Past (Jacques Tourneur, 1947)
3. Vizuální podoba film noir
Ukázky: Dark Passage (Delmer Daves, 1947); Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955); Leave Her to Heaven (John M. Stahl, 1945); T-Men (Anthony Mann, 1947); Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
4. B Movie
Projekce: Detour (Edgar Ulmer, 1946, 67 minut)
5. „Police Procedural“ film
Ukázka: He Walked By Night (Alfred L. Werker, Anthony Mann, 1948)
6. Město a příroda ve film noir
Ukázka: Night of the Hunter (Charles Laughton, 1955)
Projekce: On Dangerous Ground (Nicholas Ray, 1952, 82 minut)
Většina ukázek i oba filmy, které budou promítány v celé délce, jsou v anglickém znění bez překladu.
Přednášející: Mgr. Petra Dominková; e-mail: petra.dominkova@volny.cz
Termíny a místo konání: pátek 17. 2. 2006, FAMU Lažan, 10-13h učebna 1, 14-18h projekce
Charakter modulu: přednáška s ukázkami z videa a projekcemi dvěma filmů
Podmínky atestace: Zá/2 - 100 % účast + třístránková analýza buď jednoho konkrétního film noir (nemusí se nezbytně jednat o film zhlédnutý v rámci přednášky) nebo některého z pozdějších filmů, které jsou chápány jako přímí následovníci film noir (např. Taxi Driver, Martin Scorsese, 1976; Chinatown, Roman Polanski, 1974; Dirty Harry, Don Siegel, 1971). Texty je nutné zaslat do 10. března 2006 na email: petra.dominkova@volny.cz.
- Studijní materiály:
- Poznámka: