Vývoj feministického myšlení o filmu
- Kód:
- 373MFMF
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 13/S
- Vyučující:
- Helena Bendová
- Anotace:
-
Modulová výuka CAS proběhne v pátek 7. 4. od 10-17h a v sobotu 8. 4. od 10-14h v učebně 2.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Kurz se bude věnovat vývoji feministického čtení a hodnocení filmu. V prvním bloku se pokusíme zmapovat vývoj vztahu feminismu a filmu od počátku 70. let, tedy od vzniku prvních filmových festivalů zaměřených na ženské snímky, rozvoje specializovaných periodik a terminologie feministické kritiky a počátků historického zhodnocení tvorby žen režisérek. Základní důraz bude kladen na teoretizující texty tvořící mezníky v tomto přístupu filmu: počínaje angažovanou kritikou okruhu časopisu „Women and Film“, přes „magazínové“ psaní M. Haskell a M. Rosen až k teoriím tzv. britské školy, manifestu Laury Mulvey a následnému rozvíjení či zpochybňování jejího modelu v 80. a 90 letech.
V druhém bloku si vyzkoušíme možnost využití těchto a dalších teorií pro čtení a kritiku filmu konkrétního filmu. V úvahu dále vezmeme i možnost využití metod feministické kritiky při aplikaci na český film.
Přednášející: Petra Hanáková (KFS FF UK), email: Petra.Hanakova@ff.cuni.cz
Termíny a místo konání: pátek 7. 4. 2006 od 10-13h a 14-17h + sobota 8. 4. 2006 od 10-14h v učebně 2, FAMU
Podmínky atestace: Zá/2 - za 100% účast, +3-5 stránková genderová analýza vybraného filmu zaslaná do 10. 5. 2006 na adresu Petra.Hanakova@ff.cuni.cz
- Studijní materiály:
-
Acker, Ally. Reel Women: Pioneers of the Cinema. 1986 to the Present. New York: Continuum, 1991.
bell hooks. Outlaw Culture: Resisting Representations. New York: Routledge, 1993.
Bergstrom, Janet. „Rereading the Work of Claire Johnston.“ Camera Obscura 3/4 (1979).
Bergstrom, J. and Doane, Mary Ann. „The Female Spectator: Contexts and Directions.“ Camera Obscura 20-21 (1989).
Braidotti, Rosi. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press, 1994.
Cook, Pam. Dodd, Philip, eds. Women and Film. A Sight and Sound Reader. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
Cook, Pam., Johnston, Claire. „The Place of Woman in the Cinema of Raoul Walsh“, Edinburg pamphlet on R. Walsh, 1974.
Creed, Barbara. The Monstrous-Feminine: Film, Feminism, Psychoanalysis. NY: Routledge, 1993.
De Lauretis, Teresa. Alice Doesn´t: Feminism, Semiotics, Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1982.
Doane, Mary Ann. The Desire to Desire. The Woman´s Film of the 1940. Bloomington: Indiana University Press, 1987.
- Femmes Fatales. Feminism, Film Theory, Psychoanalysis. New York: Routledge, 1991.
Erens, Patricia. Sexual Strategems: The World of Women in Film. New York: Horizon Press, 1979.
Gledhill, Christine (Ed.). Home Is Where the Heart Is: Studies in Melodrama and the Woman's Film. Indiana University Press, 1990.
Haskell, Molly. From Reference to Rape. The Treatement of Women in the Movies. The University of Chicago Press, 1973.
Humm, Maggie. Feminism and Film. Bloomington: Indiana University Press, 1997.
Johnston, Claire (ed.). Notes on Women?s Cinema, BFI pamphlet, 1973.
- „Femininity and the Masquerade: Anne of the Indies.“ Edinburg pamphlet on Jacques Tourneur, 1975,
- (ed.): The Work of Dorothy Arzner, BFI pamphlet, 1975-
- „Towards a Feminist Film Practice: Some Theses“, Edinburg 76 Magazine (1976).
Kaplan, E. A., ed. Women in Film Noir. British Film Institute, 1978.
- Women and Film: Both Sides of the Camera. New York: Routledge, 1990.
Lacan, Jacques. Escrits. A selection. Trans. A. Sheridan. New York: W.W. Norton & Comp., 1977.
- „Stadium zrcadla jako to, co formuje funkci já, jak je nám odhalována v psychoanalytické zkušenosti“, Aluze 1 (2000).
Lyon, Elisabeth. „Discourse and Difference“. Camera Obscura 3-4 (1979).
Modleski, Tania. Feminism without Women. Culture and Criticism in a „Postfeminist“ Age. New York: Routhledge, 1991.
Mulvey, Laura. „Visual Pleasure and Narrative Cinema.“ Nichols, Bill. Movies and Methods, Vol. II. Berkeley: University of California Press, 1985. Český překlad „Vizuální slast a narativní film“ in Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Praha: SLON, 1999, str. 115-131.
- „British Feminist Theory?s Female Spectators: Presence and Absence.“ Camera Obscura 20-21 (1989).
- Visual and Other Pleasures. London: Macmillan, 1989.
- Fetishism and Curiosity. Bloomington: Indiana University Press, 1996.
- „The Myth of Pandora: A Psychoanalytical Approach.“ Pietropaolo, Laura, and Testaferri, Ada, eds. Feminism in the Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1995.
Pietropaolo, Laura, and Testaferri, Ada., eds. Feminism in the Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1995.
Penley, Constance, ed. Feminism and Film Theory. London: Routledge, 1988.
- „The Avant-Garde and Its Imaginary“. In Nichols, Bill. Movies and Methos II. Berkeley: University of California Press, 1985.
- The Future of an Illusion. Film, Feminism, and Psychoanalysis. Minneapolis: University of Minesota Press, 1990.
- [et al.], eds. Close Encounters. Feminism, Film, Psychoanalysis. University of Minnessota Press, 1991.
Petro, Patrice. „Feminism and Film History.“ Camera Obscura 22 (1990).
Redding, Judith M.; Brownworth, Victoria A. Film Fatales: Independent Film Directors. Seattle: Seal Press, 1997.
Rich, Ruby B. Chick Flicks. Theories and Memories of the Feminist Film Movement. Durham: Duke University Press, 1998.
- „In the Name of Feminist Film Criticism“ Jump Cut 19 (1978).
Rodowick, D. N. „The Difficulty of Difference.“ Wide Angle 5/1 (1982).
- The Difficulty of Difference: Psychoanalysis, Sexual Difference and Film Theory. London: Routledge, 1991.
Rosen, Marjorie. Popcorn Venus: Women, Movies & the American Dream. New York: Coward, McCann & Georghegan, 1973.
Screen. The Sexual Subject: A Screen Reader in Subjectivity. London: Routledge, 1992.
Schmelic, Anneke. And the Mirror Cracked: Feminist Cinema and Film Theory. Mackmillian, 1998.
Silverman, Kaja. The Acoustic Mirror. The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1987.
- The Subject of Semiotics. New York: Oxford University Press, 1983.
- „Masochism and Subjectivity“, Framework 12 (1980).
- Male Subjectivity at the Margins. New York: Routledge, 1992.
- The Threshold of the Visible World. New York: Routledge, 1996.
Studlar, Gaylyn. „Masochism and the Perverse Pleasures of the Cinema“. Nichols, Bill, ed. Movies and Methods II. London: University of California Press, 1985.
- In the Realm of Pleasure. Von Sternberg, Dietrich and the Masochistic Aesthetic. New York: Columbia University Press, 1988.
The Camera Obscura Collective. „Chronology“. Camera Obscura 3-4 (1979).
Thornham, Sue. Passionate Detachments. An Introduction to Feminist Film Theory. London: Arnold, 1997.
Williams, Linda. Hard Core. Power, Pleasure, and the „Frenzy of the Visible“. Berkeley: University of California Press, 1989.
- Poznámka: