AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Gender a vizuální kultura

Zapsat
Kód:
373MGF
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
10/S
Vyučující:
Anotace:

Modulová výuka CAS proběhne v pátek 12. 5. od 10-18h v učebně 3.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Seminář bude diskutovat o vizualitě jako o relativně stabilní sociální konstrukci, součásti symbolického řádu. V tomto řádu, jehož jsme součástí jako muži a ženy, a který je dále utvářen jazykem, filozofií, náboženstvím atd., se stává užívání symbolů politickou a ideologickou otázkou, odrazem nevědomí patriarchátu. Mezi další témata bloku patří také globální diktatura obrazu, sociální anestezie, kdy se naše čtení obrazu stává neregistrovanou realitou. Jaké máme možnosti rezistence?

Křižovatka genderových a vizuálních studií nám nabízí řadu pozoruhodných vhledů do struktury současné společnosti, zvláště pak do oblasti „každodenního“, do oblasti populární kultury, reklamy, médií, pornografie atd. Budeme sledovat, jak je mužskost a ženskost fixována či subvertována na vizuálním poli.

10-11:30 1. Ulice patří mužům: graffiti, street art. Video: Kick the Shit 2000. Diskuze

12-13:30 2. Billboardy v Čechách: před patnácti lety, před pěti a tedˇ

14-15:30 3. Videoklip český a světový. Video: Fantastic Voyages

česká videa: Starci na chmelu

Hudba Praha Je divnej

Vltava Panáček

Plíhal Tři andělé

Mňága a Žďorp Spaste svoje duše

Extasy of St. Teresa

Support Lesbiens Tune da Radio

Votaval Kapitán Pejsek

Načeva Tvůj úsměv

Divokej Bill Znamení

Čechomor

Lucie Bílá Láska je láska

16-18:00 4. Vizuální kultura a teorie

Přednášející: Pavla Jonssonová (genderová teoretička, hudební skupiny Dybbuk a Zuby nehty)

Termíny a místo konání: pátek 12. 5. 2006, FAMU Lažan, 10-18h učebna 3

Podmínky atestace: Zá/1 - 100% účast + aktivní účast v diskuzi

Studijní materiály:

Martina Overstreet. In Graffiti We Trust. Mladá Fronta. Praha 2006

Amelia Jones (ed) The Feminism and Visual Culture Reader. Routledge London 2003.

Longhurst, Brian. Popular Music & Society. Polity Press, London, 1995.

Klein, Naomi. No Logo. ?alt.com culture. London: Flamingo, 2001.

Barthel, Diane. 1992. „When Men Put on Appearances: Advertising and the Social Construction of Masculinity“ In: Men, Masculinity, and the Media. Ed. Steve Craig, London: Sage, 137-153.

Berger, John. Ways of Seeing. From A. Jones (ed.) The Feminism and Visual Culture Reader. London: Routledge, 2002

Libora Indruchova: Discourse of Gender in Pre and Post 1989 Czech Culture. Pardubice, UP Press, 2002

John Fiske, „Understanding Popular Culture“, in Reading the Popular, London and New York: Routledge, 1989, pp. 1-12.

Storey, John, „Popular Culture as Popular or Mass Art“ and „Popular Culture as Global Culture“, in Inventing Popular Culture, London: Bleckwell, 2003, pp. 92-120

Beth Lazroe Jako facka vizuální útok v pražských ulicích

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373MGF.html