Gender a vizuální kultura
- Kód:
- 373MGF
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 10/S
- Vyučující:
- Anotace:
-
Modulová výuka CAS proběhne v pátek 12. 5. od 10-18h v učebně 3.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář bude diskutovat o vizualitě jako o relativně stabilní sociální konstrukci, součásti symbolického řádu. V tomto řádu, jehož jsme součástí jako muži a ženy, a který je dále utvářen jazykem, filozofií, náboženstvím atd., se stává užívání symbolů politickou a ideologickou otázkou, odrazem nevědomí patriarchátu. Mezi další témata bloku patří také globální diktatura obrazu, sociální anestezie, kdy se naše čtení obrazu stává neregistrovanou realitou. Jaké máme možnosti rezistence?
Křižovatka genderových a vizuálních studií nám nabízí řadu pozoruhodných vhledů do struktury současné společnosti, zvláště pak do oblasti „každodenního“, do oblasti populární kultury, reklamy, médií, pornografie atd. Budeme sledovat, jak je mužskost a ženskost fixována či subvertována na vizuálním poli.
10-11:30 1. Ulice patří mužům: graffiti, street art. Video: Kick the Shit 2000. Diskuze
12-13:30 2. Billboardy v Čechách: před patnácti lety, před pěti a tedˇ
14-15:30 3. Videoklip český a světový. Video: Fantastic Voyages
česká videa: Starci na chmelu
Hudba Praha Je divnej
Vltava Panáček
Plíhal Tři andělé
Mňága a Žďorp Spaste svoje duše
Extasy of St. Teresa
Support Lesbiens Tune da Radio
Votaval Kapitán Pejsek
Načeva Tvůj úsměv
Divokej Bill Znamení
Čechomor
Lucie Bílá Láska je láska
16-18:00 4. Vizuální kultura a teorie
Přednášející: Pavla Jonssonová (genderová teoretička, hudební skupiny Dybbuk a Zuby nehty)
Termíny a místo konání: pátek 12. 5. 2006, FAMU Lažan, 10-18h učebna 3
Podmínky atestace: Zá/1 - 100% účast + aktivní účast v diskuzi
- Studijní materiály:
-
Martina Overstreet. In Graffiti We Trust. Mladá Fronta. Praha 2006
Amelia Jones (ed) The Feminism and Visual Culture Reader. Routledge London 2003.
Longhurst, Brian. Popular Music & Society. Polity Press, London, 1995.
Klein, Naomi. No Logo. ?alt.com culture. London: Flamingo, 2001.
Barthel, Diane. 1992. „When Men Put on Appearances: Advertising and the Social Construction of Masculinity“ In: Men, Masculinity, and the Media. Ed. Steve Craig, London: Sage, 137-153.
Berger, John. Ways of Seeing. From A. Jones (ed.) The Feminism and Visual Culture Reader. London: Routledge, 2002
Libora Indruchova: Discourse of Gender in Pre and Post 1989 Czech Culture. Pardubice, UP Press, 2002
John Fiske, „Understanding Popular Culture“, in Reading the Popular, London and New York: Routledge, 1989, pp. 1-12.
Storey, John, „Popular Culture as Popular or Mass Art“ and „Popular Culture as Global Culture“, in Inventing Popular Culture, London: Bleckwell, 2003, pp. 92-120
Beth Lazroe Jako facka vizuální útok v pražských ulicích
- Poznámka: