Motivy použité a zneužité
- Kód:
- 373MPZ
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Ivo Vodseďálek
- Anotace:
-
Seminář je zaměřen na srovnání filmových děl, která se zabývají stejným nebo podobným námětem, avšak zpracování se zásadně liší. Na jedné straně vznikají filmy s nespornými hodnotami a na druhé námět je zneužit pro vytvoření díla určeného pro pobavení diváků s pokleslým vkusem nebo z politických důvodů k úmyslnému zkreslení historických faktů. Samostatným problémem zůstává přizpůsobení námětu vkusu publika v jiných zemích než byla země vzniku (remake). Seminář je zaměřen na samostatnou práci studentů na jednotlivá zadaná témata. Práce by neměly být pouze objektivistickým konstatováním, ale hledáním hodnot a odhalováním nevkusu a lži.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Účast na první schůzce dne 6. 10. 2005, kdy bude probrána požadovaná struktura jednotlivých prací a zadána témata a doporučená literatura. Jednotlivé práce budou předneseny v rámci semináře a dokumentovány ukázkami filmů.
Odevzdání písemné práce v rozsahu cca dvě strany strojopisu A4.
Témata pro seminární práce:
Motivy historické:
Starověk - velkofilmy („Kleopatra“, „QUO VADIS“)
zobrazení života Krista („Poslední pokušení“)
Středověk - („Jan Hus“, „Jeanne d´Arc“)
Novověk - (Rudolf II.)
mythologie a lži („Pád Berlína“)
pohled na současné zpracování (Hřebejk, Svěrák)
Zobrazení formou předstíraného dokumentu (Vláčil, Radok)
Motivy literární:
Opakovaná zpracování románových motivů (Dumas, Hugo, Tolstoj)
Věrné přenesení ilustrací do komposice filmu (Zeman)
Zneužití vzpoury markýze de Sade
Motivy avantgardních filmů dnes (videoklipy, Suchý „Nevěsta“)
Souhrnná práce:
Hledání obecných podmínek a souvislostí pro odlišná zpracování
Přednášející: Ivo Vodseďálek
Kontakt: 777 048 561
- Studijní materiály:
- Poznámka: