AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář filmové analýzy

Zapsat
Kód:
373SFA
Zakončení:
KZ
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Helena Bendová, Vít Janeček
Anotace:

Filmové dílo je útvarem, které se i ve svých nejbanálnějších projevech dotýká řady různých rovin a problematik. Filmová analýza je postupem s mnoha různými východisky a osvojení jejich principů znamená nalezení klíčů k poetické tkáni díla (tj. jak a čím je utvářeno) i k jeho významovým vrstvám a jejich konotacím (tj. jaké významy a konotace ve vztahu ke společenským ale i historicko-uměleckým kontextům se v něm aktualizují). Podobně jako existuje velké množství tvůrčích přístupů i konvencí, existují různé přístupy k analýze filmového díla. Cílem semináře je průchod zkušeností s nejpodstatnějšími přístupy k analýze filmu a dosažení (či přiblížení se) schopnosti rozhodnout se pro určitý přístup tváří v tvář konkrétnímu dílu. Práce v semináři bude zakotvena v konkrétních příkladech od historické klasiky, po současné umělecké filmy, ale i kýče, umělecké kýče nebo výrazné typy televizních pořadů či seriálů.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1) a. Předmět analýzy - analýza díla versus jeho interpretace; vztah volby analytického přístupu a konkrétního díla

b. Pole a typy filmového díla

c. Typy a metody analýzy

d. K tématu formální analýzy - projekce vybrané scény + zadání krátké seminární práce na třetí hodinu

2) K tématu analýzy „uměleckého filmu“ (především a. narativní a tematická) + projekce (Alain Resnais: Prozřetelnost), zadání krátké seminární práce na pátou hodinu

3) Formální analýza vybrané scény - četba textů a diskuse

4) Kategorie „umělecký kýč“ + projekce (David Ondříček: Šeptej, Lars von Trier: Prolomit vlny nebo projekce filmu vzešlého z diskuse), zadání krátké seminární práce na sedmou hodinu (téma: kriteria kýče a možnosti jeho analýzy).

5) Analýza „uměleckého filmu“ - četba textů a diskuse

6) K tématu symptomatické analýzy (ideologické, genderové, politické atd.; film jako zrcadlo společnosti) + projekce (StarTrek - kpt. Kirk vs kpt. Janeway nebo Joe Milionář), zadání krátké seminární práce na devátou hodinu.

7) Kritika „kýče“ - četba textů, diskuse; otázky kriterií hodnocení a argumentace

8) K tématu analýzy klasického díla - spektrum možností (dobová vs nadčasová recepce, proměny významů a výrazových prostředků apod.) + projekce (Roberto Rosselini: Cesta po Itálii) + zadání krátké seminární práce na jedenáctou hodinu

9) Symptomatická analýza - četba textů a diskuse

10) K tématu analýzy televizních žánrů (zejména z hlediska sociologického a ideologického) + projekce (Milionový pár - TV Nova), zadání krátké seminární práce na třináctou hodinu

11) Analýza klasického díla - četba textů a diskuse

12) K analýze experimentální kinematografie (nenarativní, obrazoborecké apod.) + projekce (Greenaway: Vertical feature remake; Gábor Bódy; Kurt Kren; Jonas Mekas; Martin Čihák: Adam Kadmon ad.) - diskuse nad různými přístupy, již bez písemné práce; celkové shrnutí.

Úkoly: K absolvování je třeba odevzdat výše v sylabu definované krátké seminární texty (každý v rozsahu 1 normostrana) a účast při jejich čtení a diskusi nad nimi.

Studijní materiály:

Povinná literatura:

André Bazin: Co je to film?

Nepovinná literatura (pro zájemce o teorii intepretace):

Aumont, Jacques; Marie, Michel: L´analyse des films.

Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace.

Bordwell, David: Making meaning. Inference and rhetoric?

Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia.

Ricoeur, Paul: Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu.

Todorov, Tzvetan: Symbolism and interpretation.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373SFA.html