Seminář filmové analýzy
- Kód:
- 373SFA
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Helena Bendová, Vít Janeček
- Anotace:
-
Filmové dílo je útvarem, které se i ve svých nejbanálnějších projevech dotýká řady různých rovin a problematik. Filmová analýza je postupem s mnoha různými východisky a osvojení jejich principů znamená nalezení klíčů k poetické tkáni díla (tj. jak a čím je utvářeno) i k jeho významovým vrstvám a jejich konotacím (tj. jaké významy a konotace ve vztahu ke společenským ale i historicko-uměleckým kontextům se v něm aktualizují). Podobně jako existuje velké množství tvůrčích přístupů i konvencí, existují různé přístupy k analýze filmového díla. Cílem semináře je průchod zkušeností s nejpodstatnějšími přístupy k analýze filmu a dosažení (či přiblížení se) schopnosti rozhodnout se pro určitý přístup tváří v tvář konkrétnímu dílu. Práce v semináři bude zakotvena v konkrétních příkladech od historické klasiky, po současné umělecké filmy, ale i kýče, umělecké kýče nebo výrazné typy televizních pořadů či seriálů.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1) a. Předmět analýzy - analýza díla versus jeho interpretace; vztah volby analytického přístupu a konkrétního díla
b. Pole a typy filmového díla
c. Typy a metody analýzy
d. K tématu formální analýzy - projekce vybrané scény + zadání krátké seminární práce na třetí hodinu
2) K tématu analýzy „uměleckého filmu“ (především a. narativní a tematická) + projekce (Alain Resnais: Prozřetelnost), zadání krátké seminární práce na pátou hodinu
3) Formální analýza vybrané scény - četba textů a diskuse
4) Kategorie „umělecký kýč“ + projekce (David Ondříček: Šeptej, Lars von Trier: Prolomit vlny nebo projekce filmu vzešlého z diskuse), zadání krátké seminární práce na sedmou hodinu (téma: kriteria kýče a možnosti jeho analýzy).
5) Analýza „uměleckého filmu“ - četba textů a diskuse
6) K tématu symptomatické analýzy (ideologické, genderové, politické atd.; film jako zrcadlo společnosti) + projekce (StarTrek - kpt. Kirk vs kpt. Janeway nebo Joe Milionář), zadání krátké seminární práce na devátou hodinu.
7) Kritika „kýče“ - četba textů, diskuse; otázky kriterií hodnocení a argumentace
8) K tématu analýzy klasického díla - spektrum možností (dobová vs nadčasová recepce, proměny významů a výrazových prostředků apod.) + projekce (Roberto Rosselini: Cesta po Itálii) + zadání krátké seminární práce na jedenáctou hodinu
9) Symptomatická analýza - četba textů a diskuse
10) K tématu analýzy televizních žánrů (zejména z hlediska sociologického a ideologického) + projekce (Milionový pár - TV Nova), zadání krátké seminární práce na třináctou hodinu
11) Analýza klasického díla - četba textů a diskuse
12) K analýze experimentální kinematografie (nenarativní, obrazoborecké apod.) + projekce (Greenaway: Vertical feature remake; Gábor Bódy; Kurt Kren; Jonas Mekas; Martin Čihák: Adam Kadmon ad.) - diskuse nad různými přístupy, již bez písemné práce; celkové shrnutí.
Úkoly: K absolvování je třeba odevzdat výše v sylabu definované krátké seminární texty (každý v rozsahu 1 normostrana) a účast při jejich čtení a diskusi nad nimi.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
André Bazin: Co je to film?
Nepovinná literatura (pro zájemce o teorii intepretace):
Aumont, Jacques; Marie, Michel: L´analyse des films.
Bílek, Petr A.: Hledání jazyka interpretace.
Bordwell, David: Making meaning. Inference and rhetoric?
Eco, Umberto: Interpretácia a nadinterpretácia.
Ricoeur, Paul: Teória interpretácie: diskurz a prebytok významu.
Todorov, Tzvetan: Symbolism and interpretation.
- Poznámka: