Sociologické teorie médií
- Kód:
- 373STM
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Irena Reifová
- Anotace:
-
Předmět Sociologické teorie médií poskytuje posluchačům oboru audiovizuálních studií seznámení s paletou vybraných aspektů sociologického zkoumání médií. Vychází z nejznámějšího lineárního modelu komunikace a nabízí přehled nejznámějších teorií a výzkumů, týkajících se sociální role mediálních organizací, média jako komunikačního kanálu, mediálních obsahů zpravodajských a zábavních, publika a předpokládaných účinků konzumace médií.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Úvod, logika tématické výstavby kursu, základní pojmy a sociologie mediálních organizací
Představení jednotlivých tématických celků, seznámení s povinnou a doporučenou
literaturou, podmínkami získání zápočtu a průběhem ústní zkoušky.
Laswellův lineární model komunikace
Základní pojmy: médium, masová komunikace, mediální komunikace, podavatel, kanál, obsah, příjemce, účinky
2. Počátky veřejné komunikace
Historický exkurz k počátkům zrodu veřejné sféry za přispění tisku v 18. století. Souvislosti mezi koncepty veřejné sféry, veřejného mínění a veřejné komunikace.
3. a 4. Sociologie mediálních organizací
Mediální organizace v poli sociálních sil: hierarchický model vlivů na obsah sdělení (osobnostní vlivy, mediální rutiny, ekonomické prostředí, politické vlivy, ideologické prostředí)
5. a 6. Mediální obsahy a nejznámější typy jejich analýz
Úvod k pojmům diskurz a mediální diskurz.
Koncepty vztahující se ke zpravodajským obsahům: gatekeeping, zpravodajské hodnoty, informační kvality, narativita zpravodajství
Koncepty vztahující se k zábavním obsahům: masová společnost, masová kultura, exkluzivní a inkluzivní přístup k masové/populární kultuře na příkladu frankfurtské a birminghamské školy
7. a 8. Technologický determinismus aneb ?medium is the message?
Médium jako komunikační kanál: epistemologické důsledky dobové dominance vybraných médií podle zástupců torontské školy (Harold Innis, Marshall MsLuhan)
9. a 10. Publikum komunikačních médií a nejznámější typy jeho analýz
Mediální studia a obrat k publiku
Vybrané typologie publika
Počátky výzkumu publika v dílně P. F. Lazarsfelda
Etnografie publika jako poslední trend výzkumu publika: od chicagské školy ke kulturálním studiím
11. a 12. Předpokládané účinky médií
Výzkum účinků jako obsese teorie masové komunikace, limity zájmu o účinky.
Fáze výzkumu účinků a jejich nejznámější koncpety: teorie zázračné střely, selektivní účinky médií, nepřímé a dlouhodobé účinky médií, dohodnuté účinky médií
Úkoly:
Průběžné studium povinné literatury
Uzavření předmětu písemným testem (10 otázek ? max. 20 bodů; 20 ř. anotace k jednomu českému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů, 20 ř. anotace k jednomu cizojazyčnému titulu povinné literatury ? max. 5 bodů)
Dodržování pravidel bibliografických odkazů podle normy ISO 690: součástí anotace je uvedení literárního pramene;
Vzor:
Strinati, D. (1995). An introduction to theories of popular culture. London, New York: Routledge.
Hodnocení:
Závěrečný písemný test: 70% (10 otázek za 2 body, max. 20 bodů)
Anotace (20-30 ř.) na jeden český titul z povinné literatury: 15% (max. 5 bodů)
Anotace (20-30 ř.) na jeden cizojazyčný titul z povinné literatury: 15% (max. 5 bodů)
Účast v diskusi: vítána; ale nehodnotí se.
Jméno přednášející: PhDr. Irena Reifová, PhD.
Kontakt: 608 16 47 47; 221 112 262; reifova@seznam.cz
Konzultační hodiny: úterý 10.00 - 12.00; FSV UK, Smetanovo nábř. 6, místnost č. 104
Místo a čas konání:
středa, 18.10 ? 19.35, U7, FAMU, Lažanský palác
- Studijní materiály:
-
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. Praha: Mladá fronta.
Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Bauman, Z. (1999). Globalizace, její důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta.
Eco, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda.
Fiske, J. (1990). Introduction to Communication Studies. London, New York: Routledge,
Hartley, J. (1982). Understanding News. London, New York: Methuen. (jen str. 11 - 38, 63 - 107)
Jay, M. (1973). Dialectical Imagination. History of the Frankfurt School. Boston: Little, Brown. (jen úvod)
Macdonald, D. (1962). Against the American Grain. New York: Vintage Books. (jen 1. část)
McQuail, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. (jen str. 118 - 147)
Postman, N. (1998). Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta. (jen 1. část )
- Poznámka: