AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Tělo ve filmu

Zapsat
Kód:
373TVF
Zakončení:
KZ
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Helena Bendová
Anotace:

Přednáška má za cíl dotknout se několika témat souvisejících s tělem ve filmu: typy a proměny filmového herectví, specificky tělesné žánry, tělesnost diváckého zážitku atd. Přednáška se bude danými otázkami zabývat z obecnějšího, teoretického hlediska, nicméně její součástí budou analýzy konkrétních děl i zasazování do historických souvislostí.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Přednáška se zaměří lehce eklektickým způsobem na několik témat souvisejících s problematikou těla ve filmu: otázka filmového herectví (jeho typy a historické proměny), specificky tělesné žánry (akční film, horor atd.), otázka zobrazování těla mj. ve vztahu k dobové ideologii společnosti (normy a jejich překročení prostřednictvím vynalézání „nových“ těl skrze film; genderové aspekty; reprezentace sexuality, problematika figurace atd.), otázka tělesnosti diváckého prožitku (tělesnost, „hmatatelnost“ coby rys filmového díla a coby složka diváckého prožitku) atp. Kurz bude kombinovat různé přístupy - od estetického přes filosofický a psychologický až po genderový a ideologicko-kritický. Mezi analyzovanými filmovými tvůrci by se měli objevit např. David Wark Griffith, Pier Paolo Pasolini, John Cassavetes, Jean-Luc Godard, David Cronenberg, Claire Denisová aj.

Atestace:

Klasifikovaný zápočet. Výsledná atestace bude odviset od následujících tří faktorů: aktivní účast na hodinách (33%), napsání obecnější eseje anebo analýzy konkrétního filmu/žánru/herce atd. ve vztahu k probírané látce v rozsahu minimálně 3 normo stran, tj. 5400 znaků včetně mezer (34%) a rozhovor nad na přednášce probíranými tématy (33%).

Studijní materiály:

Nicole Brenez: De la figure en general et du corps en particulier. Paris 1998.

Nicole Brenezová: Dopis Tagu Gallagharovi. Úvod do figurální analýzy filmu. Iluminace 2005, č. 1.

Scott Bukatman: Matters of Gravity. Special Effects and Supermen in the 20th Century. London 2003.

Marek Duda: Tři filmové mutace umělého těla. Cinepur 2004, č. 35 (září).

Jean-Pierre Esquenazi: Film, percéption et mémoire. L´Harmattan, 1994.

Jean-Pierre Esquenazi: Tělo a mysl diváka. Iluminace 2003, č. 3.

Kamil Fila: Konec hypertrofické éry. Cinepur 2004, č. 34 (červenec).

Petra Hanáková: Fantasmatizace těla v protofilmu. Cinepur 2004, č. 34 (červenec).

Jakub Korda: Filmový obraz tělesmé destrukce. Cinepur 2004, č. 35 (září).

Jakub Kučera: Figurace. Cinepur 2004, č. 36 (listopad).

Jakub Kučera: Těla a tváře (ve) filmu: poznámky k teorii a praxi divácké identifikace na příkladu tvorby Johna Cassavetese. Iluminace 2005, č. 1.

Janet Price (ed.): Feminist Theory and the Body: A Reader. 1999.

Anne Rutherfordová: Film a tělesný afekt. Cinepur 2004, č. 35 (září).

Steven Shaviro: The Cinematic Body (Theory out of Bounds).

Jean Louis Schefer: L´homme ordinaire du cinéma. Cahiers du cinéma/Gallimard 1980.

Jean Louis Schefer: Zločinecký život. Iluminace 2003, č. 3.

Jukka Sihvonen: Poetika a politika těla (a co je za tím). Film a doba 1992, č. 4.

Vivien Sobchack: The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience. Princeton 1992.

Yvonne Tasker: Spectacular Bodies. Gender, genre and the action cinema. Routledge 1993.

Margrit Tröhlerová; Henry M. Taylor: Několik faset lidské postavy v hraném filmu. Iluminace 2005, č. 1.

Linda Williams: Body Genres. Film Quaterly 1991, č. 4.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373TVF.html