AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Metodika cembala 2

Zapsat
Kód:
104MCE2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Giedre MRÁZKOVÁ
Anotace:

Studium současných „Škol“ a literatury pro začátečníky. Praktická cvičení a aplikace získaných vědomostí z hlavního oboru Hra na cembalo a z předmětu Interpretace barokní hudby (barokní prstoklady, artikulace atd.). Součástí metodiky je vyučovatelská praxe s modelem.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Součástí předmětu je přehled historického přístupu metodiky hry na cembalo, aplikace barokních prvků nejen na technická cvičení 17. a 18. století, ale i na novodobou instruktivní literaturu, která je zásadní pro rozvoj nástrojové techniky (Czerny, Hanon, Berens). Během metodiky jsou probírány dva směry výuky na cembalo, jejichž cílem je: a) vytvoření předpokladů pro výchovu malých dětí ? úplných začátečníků, b) transformace hudebního chápání a přístupu k nástroji již vyspělých hráčů ? klavíristů i varhaníků.

Studijní materiály:

Traktáty 17. a 18. století, týkající se cembalové hry, s důrazem na tato díla:

François Couperin, L?art de toucher le clavecin, Paříž 1717

Jean-Philippe Rameau, De la mechanique des doigts sur le clavecin, Paříž 1724

Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch über die wahre Art, das Clavier zu spielen, Berlin 1753

Současné školy a literatura:

Maria Boxall, Harpsichord Method, Londýn 1977

Isolde Ahlgrimm, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik (Fingerübungen und Etüden 1571 ? 1760), 1982

Keen Rosenhart, The Amsterdam Harpsichord Tutor, Amsterdam 1977

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet104MCE2.html