AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hra na klarinet 3

Zapsat
Kód:
106KR3
Zakončení:
Z
Kredity:
8
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Anotace:

Klarinet musí plnit mnoho různých žánrových požadavků. Předmět vybaví studenta všemi, k tomu potřebnými schopnostmi. Odstraňování nedostatků se mění na zdokonalování nově nabytých poznatků a to pomocí vhodně volených etud i přednesů. Je vyučována správná technika jazyka-nasazení, staccata.

Požadavky:
Cíle studia:

Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb pozdějšího klasicismu.

1a Správná práce jazyka

b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,

c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.

2. Etudy mírně náročnějšího charakteru -Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci.

3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných - Brahms, tak i nesnadných po technické stránce- Weber , Spohr, Husa, Yun.

Osnova (a sylabus):

Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na klarinet na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na klarinet 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu Hra na klarinet1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost , ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Otázka slap tónů je ponechána do vyšších předmětů. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější ? Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci. V přednesových skladbách se dává přednost autorům např. Brahms, Weber, Spohr, Husa, Yun.

Studijní materiály:

Žebera, Václav : Virtuózní studie pro klarinet. I., Technické studie

Jeanjean , Paul : 16 Etudes modernes

Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 1 c moll op.26

Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 2 Es dur op.57

Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr. 3 f moll op.

Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr . 4 e moll op.

Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 1 f moll op. 73

Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 2 Es dur op. 74

Stark, Robert: 24 virtuozních etud

Wiedemann, Ludwig : Klarinetové studie

Gabucci , Agostino : 10 moderních etud

Husa, Karel : Slovenské evokace

Yun, Isang: : Riul

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106KR3.html