Metodika hry na fagot 1
- Kód:
- 106MFG1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- František HERMAN, Jiří SEIDL
- Anotace:
-
Tento předmět vybaví studenta všemi metodicko-pedagogickými schopnostmi, které se při hře na fagot vyžadují. Tento předmět osvětluje metodiku správného dýchání, nátisku, práci jazyka, držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na fagot. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.
1. Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení
2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku
b Správné postavení rtů- metodický nácvik
c Správné postavení zubů - metodický nácvik
3. Metodika správné práce jazyka při nasazení
4. Metodika správné funkce jazyka při staccatu
5. Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na fagot v jejich vlastní praktické činnosti.Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na fagot přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem.Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech ,tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na fagot jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti fagotisty. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
- Studijní materiály:
-
Metodika 1-2
Praktické zkušenosti profesorů F. Hermana a J. Seidla
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Fagot (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Fagot (Mg) (volitelný předmět)