AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hra na trubku 3

Zapsat
Kód:
106TR3
Zakončení:
Z
Kredity:
8
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Václav JUNEK, Vladimír REJLEK
Anotace:

Trubka musí plnit mnoho různých žánrových požadavků. Předmět vybaví studenta všemi, k tomu potřebnými schopnostmi. Odstraňování nedostatků se mění na zdokonalování nově nabytých poznatků a to pomocí vhodně volených etud i přednesů. Je vyučována správná technika jazyka-nasazení, staccata.

Požadavky:
Cíle studia:

Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i náročnějších skladeb.

1a Správná práce jazyka

b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,

c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.

2. Etudy mírně náročnějšího charakteru C. Perrin, H. L. Clarke .

3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných J. K. J. Neruda , E. Bozza, G. Enescu.

Osnova (a sylabus):

Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na trubku potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na trubku 1 a 2, jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají (to samozřejmě již od předmětu Hra na trubku 1) možnosti nápravy. Nyní se vyučuje, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost, ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější C. Perrin, H. L. Clarke . V přednesových skladbách se dává přednost autorům jako např. J. K. J. Neruda , E. Bozza, G. Enescu.

Studijní materiály:

C. Perrin 15 mistrovských etud, H. L. Clarke 24 charakteristických studií

J. K. J. Neruda Concerto in Es, E. Bozza Rustiques, G. Enescu Legenda

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106TR3.html