AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Analýza tance 1

Zapsat
Kód:
107AT1
Zakončení:
Z
Kredity:
4
Rozsah:
1+1/T
Vyučující:
Dorota GREMLICOVÁ
Anotace:

Předmět má formu přednášky se seminářem. Poskytuje historický přehled disciplíny, teoretické poznatky o základních principech a různých metodách taneční analýzy. Dále je vyložen analytický model Janet Adshead-Landsdale, speciálně analýza komponentů a formy tanců a v seminární části je model aplikován na konkrétní taneční materiál.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Historický přehled vývoje taneční analýzy, vůdčí osobnosti: Výklad formování taneční analýzy jako specifické tanečně vědné disciplíny, její účel a výchozí podmínky, problém záznamových metod tance (srovnání filmového záznamu a grafického zápisu tance jako podkladu taneční analýzy), spojitost vývoje taneční teorie a analýzy, vůdčí osobnosti historie a současnosti taneční analýzy (Rudolf Laban, Claudia Jeschke, Adrienne Kaeppler aj.).

Výchozí principy taneční analýzy, pojmy langue a parole: teorie Ferdinanda de Saussure jako podklad taneční analýzy, pojmy langue a parole a možnosti jejich použití v analýze tance.

Metody taneční analýzy: přehled existujících metod taneční analýzy, rozlišení metod usilujících o obecnou platnost pro různé taneční druhy a styly (Labanova analýza pohybu) a metod určených k analýze specifických tanečních systémů (např. forem historických tanců, klasické taneční techniky, etnických tanců apod.). Labanova metoda, její zdroje, vznik a formulování, univerzální charakter a použití, hlavní principy, prostorová analýzy pohybu, teorie effort/shape a jejich specifické rysy.

Model taneční analýzy Janet Adshead-Landsdale: Výklad modelu založeného na čtyřech analytických krocích, zahrnujících analýzu komponentů tance, formy tance, interpretaci tance a zhodnocení.

Analýza komponentů a formy tance: Detailní výklad dvou prvních kroků analýzy tance, zaměřených především na analýzu vnitřní struktury tance, poznání kompozičních elementů tance a konkrétního způsobu jejich spojení v tanci. Teoretické poznatky jsou bezprostředně použity v semináři pro analýzu vybraných tanců, které představují variabilní vzorek různých tanečních stylů, historických forem a geograficky odlišných tanečních kultur; pracuje se především s videozáznamem, případně s kinetogramy tanců (např. Faunovo odpoledne v choreografii Václava Nižinského, s hudbou Clauda Debussyho). Součástí seminární činnosti je práce s hudební partiturou při analýze vztahu tance a hudby.

Studijní materiály:

Adshead, Janet ed.: Dance Analysis: Theory and Practice, London 1988.

Guest-Hutchinson, Ann; Jeschke, Claudia: Nijinsky´s Faune restored, 1991.

International Encyclopedy of Dance, New York, Oxford 1998 (heslo Laban Principles of Movement Analysis).

Kaeppler, Adrienne L.:Dance and the Concept of Style. In Dance, Style, Youth, Identities, Proceedings of the 19th Symposium of the International Council for Traditional Music Study Group on Ethnochoreology, Strážnice 1998.

Sachs, Curt: World History of the Dance, New York 1937.

Saussure, Ferdinand de: Kurs obecné lingvistiky, Praha 1989.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107AT1.html