AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Analýza tance 3

Zapsat
Kód:
107AT3
Zakončení:
Z
Kredity:
4
Rozsah:
1+1/T
Vyučující:
Dorota GREMLICOVÁ
Anotace:

Předmět navazuje na Analýzu tance 2. V přednášce rozšiřuje pole znalostí o výklad systému analýzy lidových tanečních forem, který vznikl na půdě Study Group on Ethnochoreology/International Council for Traditional Music. V semináři se provádí analýzy rozsáhlejší choreografie a aplikuje se postup strukturální analýzy na konkrétní lidové tance.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Výklad strukturální analýzy lidových tanců: V rámci přednášky jsou poznatky z oblasti analýzy tance rozšířeny o zvláštní model tzv. strukturální analýzy lidových tanců, která vznikla v rámci badatelské činnosti mezinárodní Study Group on Ethnochoreology při International Council for Traditional Music. Na vytvoření tohoto modelu se podíleli také čeští badatelé Hannah Laudová a Eva Kröschlová. Tato analýza se soustřeďuje na vnitřní stavbu tance, popisovanou v pojmech motiv (motivická buňka), fráze, sekce atd., využívá podnětů lingvistiky (zejména americká varianta Adrienne Kaeppler) a klade důraz na analytické zhodnocení vazby mezi tancem a hudbou.

Aplikace postupů strukturální analýzy na konkrétní tance: V semináři je model strukturální analýzy uplatněn na konkrétní lidové tance různého typu (tance vázané k jedné melodii, tance s mnoha melodiemi, tance pro různý počet a skladbu tančících, tance založené na stálém opakování jednoho motivu, tance s několika motivy atd.). V analýze je využito také kinetografických záznamů tanců.

Analýza vybrané rozsáhlejší choreografie: Další náplní semináře je podrobná analýza jedné vybrané choreografie většího rozsahu; tato analýzy může být zaměřena na komplexní rozbor dané choreografie (např. Petruška v choreografii Michaila Fokina), případně na srovnání choreografických zpracování téhož tématu, hudební předlohy (např. Svěcení jara v pojetí Václava Nižinského, Maurice Béjarta a Piny Bausch) nebo na analýzu vzájemné vazby mezi inspiračním zdrojem a choreografickou kompozicí (vztah mezi choreografií Jiřího Kyliána Stamping Ground a tancem australských aborigines).

Studijní materiály:

Adshead, Janet ed.: Dance Analysis: Theory and Practice, London 1988.

Dąbrowska, Grażyna; Petermann, Kurt eds.: Analyse und Klassifikation von Volkstänzen, Krakow 1983.

Foundations for the Analysis of the Structure and Form of Folk Dance: A Syllabus. In Yearbookof the International Folk Music Council, ed. Bruno Nettl, 1975.

International Encyclopedy of Dance, New York, Oxford 1998 (heslo Laban Principles of Movement Analysis).

Kaeppler, Adrienne L.:Dance and the Concept of Style. In Dance, Style, Youth, Identities, Proceedings of the 19th Symposium of the International Council for Traditional Music Study Group on Ethnochoreology, Strážnice 1998.

Tanec. Záznam, analýza, pojmy, Praha 2004.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107AT3.html