Dějiny baletu 20. století 1
- Kód:
- 107DXX1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Helena KAZÁROVÁ
- Anotace:
-
Předmět chronologicky navazuje na výklad dějin evropského baletu. Jelikož jde o kratší časový úsek, je výklad detailnější. Cílem je pochopit vývojové tendence baletu 20. století prostřednictvím vkladu jednotlivých osobností, které se na počátku století zasloužily o překonání tzv. krize baletu.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Krize baletu na konci 19. století ? příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
F. Delsarte a jeho analýza výrazových schopností lidského těla. Vliv ?delsartismu? na taneční umělce. Dalcroze a jeho práce na poli rytmické a dynamické citlivosti skrze taneční pohyb. Dalcrozeho ?Eurytmika?, dopad do sféry uměleckého tance. R. Laban, geniální osobnost na poli pohybové analýzy, vynálezce nového způsobu pohybového myšlení, jeho experimentální představení a pedagogická činnost. Kurt Jooss a jeho balety. Zelený stůl jako vzor nových tématických možností pro balet.
I. Duncanová a její vliv na taneční umělce té doby. Objev tance na ?nebaletní? hudbu. Idea koncertního tance, vztah k žánru baletu. Michail Fokin, Václav Nižinskij ? tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským ? Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20.století. Jeux ? první balet těžící téma ze světa sportu. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století ? spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem.
- Studijní materiály:
-
Vrchlický, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984
Brown, Jean Morrison, ed.: The Vision of Modern Dance. Princeton Book Co.,
Princeton 1979
Siblík, Emanuel: Isadora. Aventinum Praha 1929
Duncanová, Isadora: Můj život. Praha 1932
Jacques-Dalcroze, Emile:: Rhytmus, Musik und Erziehung. Verlag Benno
Schwabe Basel bez data
Nižinská, Romola: Nižinskij. Praha 1940
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Fokin, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966
Fokin, Michail: Memoirs of a Ballet Master. Boston and Toronto 1961
Beaumont, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn
1996
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Buckle, Robert: Diaghilev. Paris 1980
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)