Metodika klasického tance 3
- Kód:
- 107MK3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 4
- Rozsah:
- 2+2/T
- Vyučující:
- Mahulena KŘENKOVÁ
- Anotace:
-
Předmět navazuje na metodiku klasického tance 2. Obsahuje detailní rozbor prvků klasické taneční techniky střední etapy výuky , tj. 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře. Východiskem výuky je systém Agrippiny Vaganovové. V rámci předmětu studenti hospitují na Tanečních konzervatořích, přípravují diplomní bakalářské práce.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Rozbor nových prvků (orientační seznam):
a la barre:
- obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, double frappé en tournant, battement battu, grand rond de jambe jeté, grand fondu, double rond de jambe en l air, développé ballotté, grand temps relevé bez točení i en tournant, pirouettes z V.pozice, z otevřených poloh, pirouettes temps relevé, tours tire bouchon, tour fouetté, développé tombé, grand battement jeté développé, grand battement jeté passé
au millieu:
- všechny základní prvky en tournant: b.tendu, b.jeté, rond de jambe, rond de jambe en l air, b.fondu, b.frappé, petit battement, obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, petit pas jeté en tournant, pas tombé, všechny způsoby tour lent (promenade), všechny druhy grand pirouettes, včetně přípravy a preparačního port de bras, pirouettes z grand plié, včetně přípravy, všechny druhy pas de bourré en tournant, soutenu a glissade en tournant, grand temps lié, tours chainés, pirouettes z V.pozice en suit
Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci střední etapy výuky, které vzájemně rozebírají a hodnotí.
Hudební doprovod ve středních ročnících je rozmanitější než v základní etapě výuky, charakter hudebního rytmu se mění i během cvičení. V základním nácviku, ale zachováváme jednoduchý rytmus. Stále zdůrazňujeme význam hudební preparace, která se v mnoha případech zkracuje a která určuje především tempo cvičení.
Přestože v osobnosti A.Vaganovové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.
Na základě hospitací 4. a 5. ročníků tanečních konzervatoří, vznikají v rámci předmětu zajímavé diskuse, ve kterých studenti rozebírají své poznatky, některé následně aplikují ve svém pedagogickém výstupu, či vlastní pedagogické praxi.
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: