Analýza hudebně teoretického textu 3
- Kód:
- 108AHT3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 2. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Požadavky:
-
Zápočet na základě předložení písemné semestrální práce v rozsahu 6-7 stran počítačového tisku event. 3-4 samostatných seminárních prací vypracovaných průběžně během semestru.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 2. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové studie o hudbě starších slohových epoch (renesance, baroko, klasicismus) částečně též o etnické hudbě mimoevropských kultur. Zvláštní pozornost je v této fázi výuky věnována problematice stylu a tzv. autentické stylové interpretace právě tak jako starším hudebně teoretickým systémům a metodám teoretické reflexe hudby. Současně se v tomto semestru studia pokračuje ve čtení a komentování základních spisů z oblasti hudební teorie. Semestrální písemná práce má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce
- Studijní materiály:
-
Blažek, Zdeněk: Dvojsměrná alterace v harmonickém myšlení. - Brno, Rovnost 1949
Černý, Miroslav K.: K otázce reálné podoby a zformování starořeckých stupnic a
organizace tónového materiálu.- Hudební věda XXVIII, 1991, č.3, s. 207-
218
Fellerer, Karl Gustav: Monodie und Polyphonie in der Musik des 16. Jahrhunderts. -
Brusel 1972
Filip, Miroslav: Vývinové zákonitosti klasickej harmónie.- Bratislava 1965
Hostinský, Otakar: Česká světská píseň lidová. - In: O. Hostinský: O hudbě /sborník
studií/, Praha, SHV 1961, s.304-410
Hostinský, Otakar: O české deklamaci hudební. - In: O. Hostinský: O hudbě /sborník
studií/, Praha, SHV 1961, s. 261-303
Karbusický, Vladimír: Středověká epika a počátky české hudby. - Hudební věda I,
1964, č.3, s.367-449
Matoušek, Vlastislav: Rytmus čas v etnické hudbě. - Praha, Togga 2003
Mattheson, Johann: Der vollkommene Capellmeister. Hamburg 1739, reprint 1954
Mužík, František: Systém rytmiky české písně 14. století. - Miscellanea musicologica
XX, 1967, s. 7-48
musicologica XIII, 1960, s. 5-26
Mužíková, Růžena: Musica instrumentalis v traktátu Pavla Žídka z Prahy. -
Miscellanea musicologica XVIII, 1965, s. 85-116
Performance Practice Review (sborník, ed. Roland Jackson). - vydává The Claremont
Graduate School, Claremont, CA (USA), ISSN 1044-1638
Plocek, Václav: Metody a cíle analýzy středověkých monodií.- Uměnovědné studie IV,
Praha, ÚTDU ČSAV 1993, s. 7-43
Pragenau, Margaretha Landwehr von: Schriften zur Ars Musica. Ausschnitte aus
Traktaten des 5. - 11. Jahrhunderts lateinisch und deutsch. -
Wilhelmshaven, Florian Noetzel Verlag 1986 /= Taschenbücher zur
Riemann, Hugo: Geschichte der Musiktheorie im IX.-XIX. Jahrhundert. - Leipzig
1898, 21921, reprint 1974, angl.překl. 1962
Smolka, Jaroslav: Fuga v české hudbě. - Praha, Panton 1987
Sychra, Antonín: Huba a slovo v lidové písni. Praha 1948
Telec, Vladimír: Nástrojové obsazení a hra bassa continua v 17. století. - Sborník
JAMU, VI, 1972 /O interpretaci staré hudby/, Brno-Praha, SPN 1972, s.93-99
Wolf, Johannes: Geschichte der Mensuralnotation vin 1250 bis 1460. - Leipzig 1904,
reprint 1965
Wolf, Johannes: Die Musiktheorie des Mittelalters. - Acta musicologica III, 1931, s.53
nn
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)