Estetika 1
- Kód:
- 108ES1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Roman DYKAST
- Anotace:
-
V prvním semestru je předmět koncipován jako úvod do estetiky, v němž vyloženy obvyklé „úvodové“ otázky: co je předmětem disciplíny, jaké metody estetika používá.
- Požadavky:
-
Zápočtový test zvládnutí a osvojení odpřenášených témat a nastudování doporučené literatury.
- Cíle studia:
-
Uvedení do problematiky estetiky jako vědecké disciplíny.
- Osnova (a sylabus):
-
V prvním semestru je předmět koncipován jako úvod do estetiky, v němž jsou vyloženy obvyklé „úvodové“ otázky: co je předmětem disciplíny, jaké metody estetika používá. V návaznosti na aktuální literaturu (V. Zuska: Estetika. Úvod do tradiční disciplíny) jsou sledovány hlavní tematické okruhy současné estetické teorie, které vycházejí z definování estetické situace jako základního předmětu estetických zkoumání, v nichž pól estetikova zájmu osciluje mezi popsáním vzniku estetického objektu a vypočítáváním předpokladů na straně estetického recipienta.
Tematická osnova:
Předmět estetiky, estetická situace, metody
Estetický objekt
Estetický prožitek
Vcítění x distance
Kategorie estetiky
Estetická (emocionální) kvalita
Estetická hodnota
Percepce - recepce - apercepce
Klasické estetické kategorie
Míra - proporce - symetrie
Harmonie - mimésis
- Studijní materiály:
-
Zuska, Vlastimil: Estetika. Úvod do tradiční disciplíny. Triton, Praha 2001.
Eco, Umberto: Umění a krása ve středověké estetice. Argo, Praha 1998.
Eco, Umberto (ed.): Dějiny krásy. Argo, Praha 2005.
Gilbertová, E. Katharine-Kuhn, Helmut: Dějiny estetiky. SNKLU, Praha 1965.
Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze. Odeon, Praha 1985.
Hlobil, Tomáš: Jazyk, poezie a teorie nápodoby. Příspěvek k dějinám britské a německé estetiky 18. století. Univerzita Palackého, Olomouc 2001.
Hocke, Gustav René: Svět jako labyrint. Manýrismus v literatuře. Triáda/H&H, Praha 2001.
Panofsky, Erwin: Význam ve výtvarném umění. Odeon, Praha 1981.
Svoboda, Karel: Estetika svatého Augustina a její zdroje. O pořádku. O učiteli. Karolinum, Praha 2000.
Tatarkiewicz, Wladyslaw: Dejiny estetiky I, II, III. Tatran, Bratislava 1985, 1988, 1991.
Volek, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. Panton, Praha 1985.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Housle (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Trubka (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Tuba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Klavír (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Viola (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Violoncello (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Harfa (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Kytara (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zpěv (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Hudební režie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Nonverbální a komediální divadlo (povinný předmět další)
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět další)