Hudební psychologie 1
- Kód:
- 108HP1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 1+1/T
- Vyučující:
- Milan HOLAS
- Anotace:
-
Teoreticko-pragmatické aspekty psychologických základů hudebních činností.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Na základě rozboru vztahu hudební psychologie a psychologie umění jsou analyzovány následující problémové okruhy: psychologie hudebního vnímání, typologie hudebního sluchu, sluchové klamy, poruchy hudebních schopností, amúzie a její druhy, melodický a harmonický sluch, konsonance a disonance, čas a prostor v hudbě a základní otázky hudebního myšlení v kontextu hudebního vývoje člověka. Součástí výuky je exkurze do zvukového studia.
Předmět, struktura a vývojové etapy hudební psychologie ve vztahu k vývoji psychologie umění a ostatních uměnovědných disciplín
Základní psychologické zákonitosti a mechanismy hudebního vnímání
Typologie hudebního sluchu
Složky hudebního nadání a druhy hudebního talentu
Příčiny, druhy a výskyt amúzie (poruchy hudebních schopností)
Struktura a vzájemné vazby melodického a harmonického sluchu
Čas a prostor v hudbě, hudební paměť, představivost a fantazie
- Studijní materiály:
-
Dočkal, V.: Psychológia nadania. Bratislava 1986.
Dušek, B.: Psychologie hudby. Praha 1981.
Franěk, M.: Hudební psychologie. Praha 2004.
Geist, B.: Vzdorujeme stresu. Praha 1992.
Havasová, K.: Nebojte se trémy. Praha 1990.
Holas, M.: Hudební nadání. Praha 1994.
Holas, M. - Hynouš, J.: Psychická a fyzická příprava hudebníka. Praha 1996.
Holas, M.: Psychologie hudby v profesionální hudební výchově (3. vyd.) Praha 1998.
Holas, M.: Testy hudebních schopností (I. díl) Praha 2000.
Holas, M.: Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Honzák, R.: Strach, tréma, úzkost a jak je zvládnout. Praha 1995.
Krbaťa, P.: Psychológia hudby (nielen) pre hudobníkov. Prešov 1994.
Kulka, J.: Psychologie umění. Praha 1990.
Nazajkinskij, J. V.: O psychológii hudobného vnímania. Bratislava 1980.
Poledňák, I.: Stručný slovník hudební psychologie. Praha 1984.
Sedlák, F.: Základy hudební psychologie. Praha 1990.
Šimek, J.: Lidské pudy a emoce. Praha 1995.
Šlédr, J.: Psychologie umění. Praha 1991.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)