AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbor skladeb 1E

Zapsat
Kód:
108RS1E
Zakončení:
Z
Kredity:
5
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Lukáš MATOUŠEK
Anotace:

Praktický rozbor hudebních skladeb běžnějšího koncertního repertoáru (formou stručného opakování). Těžiště předmětu spočívá v rozboru některých pozoruhodných skladeb (nebo částí skladeb) historických a skladeb 20. a 21. století.

Požadavky:

Dokonalá orientace v klasicko - romantickém hudebním textu. V průběhu semestru vystoupí studenti nejméně s jedním vlastním rozborem hudební skladby (nebo její části). Výběr skladby pro rozbor je předem konzultován s vyučujícím. Rozbor je diskutován s vyučujícím a s ostatními studenty. Na základě tohoto rozboru a aktivní účasti na seminářích dostávají studenti zápočet.

Cíle studia:

Cílem studia je prohloubit schopnost dokonalé orientace v běžném notovém záznamu, ale i ve skladbách, reprezentujících avantgardu a nové směry, jakož i v některých pozoruhodných skladbách historických, které mohou být dodnes zdrojem inspirace. Během studia je zaměřena pozornost i na to, jak výsledky teoretického rozboru skladeb přenášet do interpretační praxe.

Osnova (a sylabus):

V počátku studia je několik seminářů věnováno rozborům, které přednese vyučující a naznačí tak směr, kterým se budou posléze ubírat i rozbory studentů. Ve zbývající části semestru vystoupí každý student nejméně s jedním vlastním rozborem hudební skladby (nebo její části).

Studijní materiály:

Partitury a nahrávky rozebíraných skladeb.

Podle potřeby i učebnice a další literatura, např:

Boulez, Pierre (přel. Ed, Herzog): Dnešní hudební myšlení, in: Nové cesty hudby, sborník, SHV, Praha 1964

Čas v hudbě, Příspěvky a studie ze semináře hudebně vědecké oblasti Svazu českých skladatelů a koncertních umělců v Praze, Praha 1984

Hons Miloš: Hudba zvaná symfonie, TOGGA 2005

Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, 1. Vokální kontrapunkt, SNKLHU, Praha 1958

Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, 2. Instrumentální polyfonie, SHV, Praha 1965

Hůla, Zdeněk: Nauka o harmonii, SNKLHU, Praha 1956

Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.

Janeček, Karel: Harmonie rozborem, SHV Praha 1963

Janeček, Karel: Hudební formy, SNKLHU, Praha 1955, Supraphon, 1968

Janeček, Karel: Melodika, SNKLHU, Praha 1955

Janeček, Karel: Tektonika, Supraphon, Praha 1968

Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.

Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.

Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Panton, Praha 1976

Kučera, Václav: Variační proces jako transformace významových kvalit modelu, in Nové cesty hudby, sborník, Supraphon, Praha - Bratislava 1970

Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla I, Praha SPN 1986

Loudová, Ivana: Hudební notace

Piňos, Alois: Vyvážené intervalové řady. In: Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.

Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků, Panton, Praha 1969

Rychlík, Jan: Prvky nových skladebných technik v hudbě minulosti, v hudbě exotické a lidové, in: Nové cesty hudby, sborník, SHV, Praha 1964

Schönberg, Arnold: Styl a idea, Arbor vitae 2004 (zde doporučuji výběr jednotlivých statí)

Smolka, Jaroslav: Fuga v české hudbě

Stockhausen, Karlheinz: Momentová forma, in Nové cesty hudby, sborník, Supraphon, Praha - Bratislava 1970

Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet, HAMU, Praha 1996.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky, AMU, Praha 1994

Webern, Anton: Cesta ke skladbě dvanácti tóny. in: Nové cesty hudby, sborník, SHV, Praha 1964

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108RS1E.html