AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář estetiky 2

Zapsat
Kód:
108SE2
Zakončení:
Z
Kredity:
3
Rozsah:
1/T
Vyučující:
Roman DYKAST, Jaromír HAVLÍK
Anotace:

Vypracování seminární práce na zvolené estetické téma. Seminární práce jsou posluchači prezentovány v rámci samostatných výstupů a následně obhajovány v kritické rozpravě.

Požadavky:

Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit 100% požadovaných kritérií, které jsou proporčně rozděleny na:

Seminární práce: 50%

Aktivita v semináři, schopnost a ochota diskutovat: 25%

Účast na seminářích: 25% (účast musí přesahovat polovinu uskutečněných seminářů).

Cíle studia:

Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o hudební estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do rozprav v průběhu semináře.

Osnova (a sylabus):

Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky v rámci předmětu Estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.

Posluchači si volí téma z následujícího širokého tematického okruhu:

Míra, Harmonie, Mimésis - teorie nápodoby v umění, Katarze - princip očištění uměním, Grácie - ladnost pohybu, Vkus , Synestézie, Sympatie, Estetická distance, Princip karikatury, Imaginace, Vliv dobových představ o prostoru a čase na umění, Iluze, Tradice x inovace, Sakrální x profánní v estetice, Alegorie, Estetika a mýtus, Metafora, Umělecké typy (vizuální, auditivní, motorický, intro-, extravert, cholerik atd. ...), Hra jako princip umělecké tvorby - Homo ludens, Estetika a poetika, Forma x obsah, Princip ozvláštnění (ruská formalistická škola), Záměrné a nezáměrné v estetice a umění, Estetika a psychoanalýza, Estetika a sémiotika - umění jako znakový systém, Estetika a cit, emoce, afekty, Exprese -výraz, Teorie uměleckého génia, Dionýské nadšení a apollónská forma, Teorie vcítění, Umění jako oblast rituálů, Způsoby interpretace uměleckých děl, Co je to struktura uměleckého díla, Proporce v estetice - umění, Estetická - umělecká hodnota, Anestetično, Modernistická x postmodernistická estetika, Estetika a masmédia, Masová kultura, Estetika a kýč, Estetický formalismus, Estetický strukturalismus, Estetická funkce, Estetická zkušenost, Estetická norma, Princip „jednota v rozmanitosti“.

Studijní materiály:

Doporučený návod k výběru tématu, kritické práci s literaturou a technice napsání seminární práce (správně uvedená citace, technika parafráze cizího textu, poznámkový aparát atp.):

Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.

Šimek, Dušan-Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108SE2.html