AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Semiotika hudby 2

Zapsat
Kód:
108SH2
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
1/T
Vyučující:
Roman DYKAST
Anotace:

Umění jako znakový systém. Zkoumání mechanismů, jimiž člověk dává smysl světu, který ho obklopuje a současně o tomto smyslu komunikuje nejen jazykem, ale také pomocí uměleckých vyjadřovacích prostředků. Jak hudba komunikuje, sděluje city, emoce, do jaké míry může vyjadřovat mimohudební obsah. Významové propojení hudebních, gestických, mimických a celkově pohybových výrazových prostředků.

Požadavky:

Zkouška z odpřednášené látky a výběru z doporučené literatury.

Cíle studia:

Uvedení do problematiky vývoje názorů na význam a smysl hudby od renesance do současnosti.

Osnova (a sylabus):

V návaznosti na látku probíranou v 1. semestru jsou z dějin hudební estetiky vybrána témata, na kterých je demonstrováno, jak se pod vlivem dobových filozoficko-estetických názorů vyvíjí zacházení s „materiálem“ hudby a jaký dopad tyto tendence mají na vývoj hudebních forem, žánrů a druhů. V seminární části posluchači zpracovávají seminární práci na téma, které si volí z následujícího tematického okruhu:

hudba a výraz

hudba a emoce

hudba a teorie nápodoby

záměrnost a nezáměrnost v hudebním díle

hudba a alegorie

přirozenost a konvencionálnost hudebních vyjadřovacích prostředků.

Studijní materiály:

Bernstein, Leonard: Co vyjadřuje hudba? In: O hudbě. Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1996, s. 13?35.

Dykast, Roman: Symbolická forma v hudbě. In: Sborník ?K aktuálním otázkám hudební teorie?. HAMU, Praha 2000, s. 124-130.

Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.

Eco, Umberto: Sémiotika divadelního představení. In: Dramatické umění 1988, č. 2, s.44-53.

Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. JAMU, Brno 2004.

Eggebrecht, Hans H.: Hudba a krásno. Lidové noviny, Praha 2001.

Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 2000.

Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Praha 1973.

Chailley, Jacques: 40000 let hudby. SNKLHU, Praha 1965.

Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Olomouc 1996.

Kaden, Christian: Prolegomena k jedné sémiotice hudby. In: Hudební věda 18, 1981, č. 3, s. 238?257.

Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. In: Hudební věda XXX, 1993, č. 4, s.299-330.

Kneif, Tibor: Hudba a znaky. Aspekty neexistující hudební sémiotiky. In: Hudební rozhledy 25, 1972, s. 230?232.

Kresánek, Jozef: Základy hudobného myslenia. Bratislava 1977.

Langerová, Susanne K.: O významovosti v hudbe. Genéza umeleckého zmyslu. Bratislava 1998.

Meyer, Leonard B.: Emotion and Meaning. Chicago 1956.

Nattiez, Jean-Jacques: Fondements d?une sémiologie de la musique. Paris 1975.

Osolsobě, Ivo: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Dramatické umění 1988, č. 3, s.37-45.

Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Praha 1990.

Vičar, Jan: ?Zápisník zmizelého? Leoše Janáčka. In: Hudební věda 33, 1996, č. 3, s. 203?232.

Vičar, Jan?Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 20012.

Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1981, č.5, 6 a 10.

Základy hudební sémiotiky (Fukač-Jiránek-Poledňák-Volek). Sv. I?III. Brno 1992.

Zich Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky (Sdělovací schopnost hudby). Supraphon, Praha 1987.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108SH2.html