Čtení dramatického textu 2
- Kód:
- 201CDT2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Daria ULLRICHOVÁ
- Anotace:
-
Analýza a interpretace jako základ pochopení a tvůrčího čtení textu.Seminář v rozsahu dvou hodin týdně pro studenty režie a dramaturgie, ale otevřený i pro studenty ostatních oborů. Smyslem kolektivního čtení je nejen dobrání se individuální nezaměnitelné povahy díla, ale i praktické testování metod vedoucích k pochopení a interpretaci.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1. Prohloubit a rozvinout schopnost přečíst a interpretovat umělecké dílo (dramatický text, předlohu) z hlediska mnohosti objektivních kontextů i osobnostního, individuálního zaměření čtenáře, interpreta.
2. Procvičení analytických metod a rozvíjení intuitivního, celostního vnímání, fantazie.
3. Získání základního přehledu o obecné teorii interpretace: analytické a hermeneutické přístupy.
4. Prohlubování vědomého, reflektovaného a tvůrčího přístupu k textu, který je v profesní rovině jednotou odpovědnosti k dílu i osobitosti vlastní imaginace.
- Osnova (a sylabus):
-
1.Text jako souhrn kontextů
2.Význam a smysl
3.Detail a celek
4.Situace a postava, svět a já
5.Dramatičnost a literárnost.
6.Specifičnost dramatického textu, ve smyslu technickém (materie) i filosofickém (problémové, paradoxní ? non-logické, nelineární pojímání světa)
7.Dialog autora a interpreta
Sylabus
Čtení a interpretace uměleckého díla je disciplinou na pomezí teorie a tvorby. V oboru činoherního divadla je ?řemeslným? základem umožňující uvědomělý a opakovatelný (tedy profesionálně vykonávaný) akt tvorby. Je disciplinou technologickou i činností individuálně tvůrčí. Každé čtení je ze své podstaty interpretací. Jestliže divadelní inscenace je interpretace ?materiální povahy dějící se v trojrozměrném prostoru?, pak čtení je in-scénování v ryze individuálním, ideálním prostoru fantazie, je odvislé od povahy díla i osobnosti interpreta. Čtení jako syntéza analytického a intuitivního přístupu. Čtení jako cesta k pochopení (autora i sebe, identifikace versus konfrontace). Čtení jako tvůrčí interpretační akt. Čtení jako výraz postoje ke skutečnosti a světu.
V každém semestru je jedno z vrcholných děl světové dramatické literatury kolektivně prozkoumáváno metodologicky i intuitivně. V ryze praktické rovině seminář simuluje podrobně a důkladně vedené ( časem a provozními důvody neomezené) ?čtené zkoušky?.
- Studijní materiály:
-
Aristoteles: Poetika
Kapitoly z teorie literárního díla (Červenka, Jankovič a další, UK)
Jan Grossman: Analýzy
Umberto Eco: Interpretácia a nadinterpretácia
Zdeněk Mathauser: Mezi filosofií a poezií
Estetické alternativy (Jazyk vědy a jazyk poezie)
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)