AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Čtení dramatického textu 2

Zapsat
Kód:
201CDT2
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Daria ULLRICHOVÁ
Anotace:

Analýza a interpretace jako základ pochopení a tvůrčího čtení textu.Seminář v rozsahu dvou hodin týdně pro studenty režie a dramaturgie, ale otevřený i pro studenty ostatních oborů. Smyslem kolektivního čtení je nejen dobrání se individuální nezaměnitelné povahy díla, ale i praktické testování metod vedoucích k pochopení a interpretaci.

Požadavky:
Cíle studia:

1. Prohloubit a rozvinout schopnost přečíst a interpretovat umělecké dílo (dramatický text, předlohu) z hlediska mnohosti objektivních kontextů i osobnostního, individuálního zaměření čtenáře, interpreta.

2. Procvičení analytických metod a rozvíjení intuitivního, celostního vnímání, fantazie.

3. Získání základního přehledu o obecné teorii interpretace: analytické a hermeneutické přístupy.

4. Prohlubování vědomého, reflektovaného a tvůrčího přístupu k textu, který je v profesní rovině jednotou odpovědnosti k dílu i osobitosti vlastní imaginace.

Osnova (a sylabus):

1.Text jako souhrn kontextů

2.Význam a smysl

3.Detail a celek

4.Situace a postava, svět a já

5.Dramatičnost a literárnost.

6.Specifičnost dramatického textu, ve smyslu technickém (materie) i filosofickém (problémové, paradoxní ? non-logické, nelineární pojímání světa)

7.Dialog autora a interpreta

Sylabus

Čtení a interpretace uměleckého díla je disciplinou na pomezí teorie a tvorby. V oboru činoherního divadla je ?řemeslným? základem umožňující uvědomělý a opakovatelný (tedy profesionálně vykonávaný) akt tvorby. Je disciplinou technologickou i činností individuálně tvůrčí. Každé čtení je ze své podstaty interpretací. Jestliže divadelní inscenace je interpretace ?materiální povahy dějící se v trojrozměrném prostoru?, pak čtení je in-scénování v ryze individuálním, ideálním prostoru fantazie, je odvislé od povahy díla i osobnosti interpreta. Čtení jako syntéza analytického a intuitivního přístupu. Čtení jako cesta k pochopení (autora i sebe, identifikace versus konfrontace). Čtení jako tvůrčí interpretační akt. Čtení jako výraz postoje ke skutečnosti a světu.

V každém semestru je jedno z vrcholných děl světové dramatické literatury kolektivně prozkoumáváno metodologicky i intuitivně. V ryze praktické rovině seminář simuluje podrobně a důkladně vedené ( časem a provozními důvody neomezené) ?čtené zkoušky?.

Studijní materiály:

Aristoteles: Poetika

Kapitoly z teorie literárního díla (Červenka, Jankovič a další, UK)

Jan Grossman: Analýzy

Umberto Eco: Interpretácia a nadinterpretácia

Zdeněk Mathauser: Mezi filosofií a poezií

Estetické alternativy (Jazyk vědy a jazyk poezie)

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201CDT2.html