Inscenační tvorba 1
- Kód:
- 201IR1
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 18
- Rozsah:
- 20/T
- Vyučující:
- Jan NEBESKÝ, Daria ULLRICHOVÁ
- Anotace:
-
Předmět zaměřený na systematický proces tvorby inscenace v podmínkách profesionálního divadla.
- Požadavky:
-
Profesionálně vybavená školní scéna, intenzivní spolupráce s katedrou scénografie, produkce, případně dalšími pracovišti.Spolupráce s výrobou, agenturami, médii. Externí spolupracovníci v návaznosti na typ připravované inscenace. Spolupráce s dalšími ročníky oboru herectví KČD a KALD.
- Cíle studia:
-
Prokázat schopnost samostatné tvůrčí práce na inscenaci od první inspirace po její realizaci před divákem.Spolupráce s ostatními tvůrci na komplexním tvaru s plnohodnotným využitím všech dostupných audiovizuálních prostředků.Produkční, organizační a marketingová součást práce režiséra. Příprava vlastní, společná, studium inscenace a její provádění. Proměna inscenačního záměru ve vazbě na spolupracovníky i diváky. Režisér jako vůdce i součást týmu.
- Osnova (a sylabus):
-
1.Úvod do studia inscenace
2.Čtené, prostorové, herecké,technické, osvětlovací, hlavní, generální zkoušky, první uvedení, premiéra, reprízy
4.Vedení a spolupráce inscenátorů a herců
5.Vedení individualit a kolektivu, taktika a strategie zkoušení
6.Pohybová, choreografická, zvuková, hlasová a pěvecká spolupráce
7.Inscenace a její propagace
Sylabus
Výuka je zaměřena na praktickou realizaci divadelního představení v rozsahu celovečerního díla s využitím plné škály výrazových prostředků. Student musí při své práci zohlednit individuální a společná témata spolutvůrců, kontext divadla, kontext místa a kontext ostatních inscenací divadla. Učí se smysluplně propojit jednotlivé složky divadelního představení prostřednictvím živé komunikace s vybranými spolupracovníky. Provádí náročnou tematizovanou montáž z hlediska obsahu i formy s využitím plnohodnotné scénografie, hudby, zvuku. Učí se správnému rozvržení postupu práce, zadávání úkolů spolupracovníkům a komunikaci s nimi. Poznává, co je průběžné hledání tvaru a schopnost rozvíjet zamýšlené téma. Vytváří si příslušný poznámkový aparát a jeho uspořádání a vyhodnocování, užívá samostatně pomocnou literaturu, ověřuje si svou inspiraci mimo divadlo v umění a v realitě.
- Studijní materiály:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (hlavní předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (hlavní předmět)