Scénická tvorba 1
- Kód:
- 201STH1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 4/t
- Vyučující:
- Jaroslava ADAMOVÁ, Miroslava PLEŠTILOVÁ, Milan SCHEJBAL
- Anotace:
-
Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav
3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace
4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor
5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění
6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén
7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku
- Osnova (a sylabus):
-
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Sylabus:
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku. Nedílnou součástí studia je reflexe dosažených výsledků.
- Studijní materiály:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský herectví ČD (hlavní předmět)