Teorie divadla a jeho složek 2
- Kód:
- 201TDI2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Jana KUDLÁČKOVÁ
- Anotace:
-
Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).
- Požadavky:
-
Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.
- Cíle studia:
-
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem oboru, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe.
1. Základní znaky evropského herectví. Proměny českého herectví od Vojana k dnešku
2. „Psychofyzické“ typy a typy přístupu herce k postavě (včetně příslušných teorií)
3. Herec na scéně a v záběru kamery a) z hlediska celkové problematiky chování v prostoru a tělesně-prostorového cítění, b) z hlediska problematiky spontánní reakce a budování (a fixace) linie jednání
4. Dramatické jednání a herecký (scénický) výraz. Dramatické a herecké (žádoucí) napětí. Od postoje postavy v situaci k pohybovému výrazu
5. Od psaného textu k hereckému mluvnímu projevu. Typy slovního vyjadřování v dramatu, stylově-žánrová intence textu, dialog a monolog. „Civilní“ mluva a verš.
6. Herecké a „mimoherecké“ prostředky budování postavy. Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu
7. Interpretace, nebo (sebe)výpověď
8. Pozice herce s ohledem na žánr a styl i podmínky vzniku scénického díla.
V návaznosti na hlavní předměty jde v případě toho semináře - vedle příležitosti doplňovat a rozšiřovat vlastní znalosti z hlediska historicko-teoretického také o možnost konfrontovat nabyté znalosti s praktickými zkušenostmi získanými během dosavadního studia i prvního styku s praxí.
- Studijní materiály:
-
Ukládány a doplňovány průběžně podle konkrétních úkolů.
Brockett, O. G. Dějiny divadla
Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II
Aristoteles. Poetika
Zich, O. Estetika dramatického umění
Honzl, J. K novému významu umění
Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny
Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla
Pavis, P. Divadelní slovník, Praha
Vostrý, J. Režie je umění
Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo
Vostrý, J. Činoherní klub 1965?1972
Burian, E. F. O nové divadlo 1930?1940
Hyvnar, J. Herec v moderním divadle
Diderot, Herecký paradox
Brecht, B. Myšlenky
Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2
Mukařovský, J. Otázky z estetiky
Veltruský, Příspěvky k teorii divadla
Frejka, J. Železná doba divadla
Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova
Otokar Fischer a Národní divadlo
Götz, F. Boj o český divadelní sloh
Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické
Fischer, O. K dramatu
Macura, V. ?Paradox obrozenského divadla?, in: Divadlo v české kultuře 19. století
Grossman, J. Analýzy
Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský herectví ČD (povinný předmět)