AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny hudby a divadlo 2

Zapsat
Kód:
204DHD2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Ivan RUML
Anotace:

Tridentský koncil a jeho vliv na reformy církevní hudby, Palestrina, Orlando di Lasso, Francouzská a italská hudba 16.století, Benátky jako hudební a divadelní centrum, Madrigalová škola, vznik opery - Florentská camerata, Claudio Monteverdi, barokní hudební formy - concerto grosso, vznik nástrojového koncertu, Arcangello Corelli, boloňská škola - Giuseppe Torelli, Antonio Vivaldi, operní primadony a kastráti.

Požadavky:

1. znalost všeobecných dějin lidstva a dějin umění

2. znalost české a světové literatury, dějin divadla

3. přehled o významných českých skladatelích a jejich dílech

4. znalost základních hudebních pojmů v rozsahu hudební nauky

5. sluchové předpoklady ? schopnost zazpívat předehraný /stanovený/ tón, určování intervalů sluchem /jdoucích po sobě i hraných současně/, znalost not, schopnost zápisu jednoduchého hudebního diktátu

6. základy hudební harmonie a kontrapunktu

7. rozvinutá hudební paměť a rytmus, rozpoznání metra, zápis rytmických hodnot.

8. schopnost rozlišovat hudební styly

9. znalost hudební terminologie \ legato, staccat atp.

10. znělost hudebních nástrojů

Cíle studia:

1. Seznámení studentů režie a dramaturgie s základními etapami a proměnami hudebních stylů

2. osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch

3. sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek

4. získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje

5. budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga

Osnova (a sylabus):

Sylabus:

Tridentský koncil a jeho vliv na reformy církevní hudby, Palestrina, Orlando di Lasso, Francouzská a italská hudba 16.století, Benátky jako hudební a divadelní centrum, Madrigalová škola, vznik opery- Florentská camerata, Claudio Monteverdi, barokní hudební formy ? concerto grosso, vznik nástrojového koncertu, Arcangello Corelli, boloňská škola ? Giuseppe Torelli , Antonio Vivaldi, operní primadony a kastráti.

Studijní materiály:

Jaroslav Smolka a kolektiv: Dějiny hudby, Brno 2001

Oscar G. Brockett: Dějiny divadla, Praha 1999

Gracian Černušák: Dějiny evropské hudby, Praha-Bratislava 1964

John Warrack-Ewan West: Oxfordský slovník opery, Praha 1998

Anna Hostomská: Opera- průvodce operní tvorbou, Praha 1999

Brigitte Regler-Bellinger, Wolfgang Schenck: Opera- Velká encyklopedie, Praha 1996

Jaroslav Smolka a kolektiv: Malá encyklopedie hudby, Praha 1983

Otakar Jeremiáš: Praktické pokyny k instrumentaci symfonického orchestru, Praha 1959

Antonín Modr: Hudební nástroje, Praha 1982

František Muží: Úvod do kritiky hudebního zápisu, Praha 1961

Jaroslav Kofroň: Učebnice harmonie, Praha 1961

Karel Janeček: Základy moderní harmonie, Praha 1965

Jaroslav Volek: Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. Století, Praha 1969

Eduard Hanslick: O hudební krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky, Praha 1973

Winfried Zillig:Variace na novou hudbu, Praha 1971

Friedrich Herzfeld: Musica nova, Praha 1966

Wolfgang Hildesheimer: Mozart, Bratislava 1989

Dorothea Leonhartová: Mozart, zamlčená tvář, Praha 2005

Václav Holzknecht: Bedřich Smetana, Praha 1984

Jan Wenig: Byli v Praze, Praha 1980

The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 1-20 London 1995

The New Grove Dictionary of Opera, vol. 1-4, London 1998

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204DHD2.html