AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kritický seminář 3

Zapsat
Kód:
204KRS3
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Zdeněk TICHÝ
Anotace:

Festivalový výběr. Jaký je nebo jaký může být význam festivalů pro divadelní tvůrce? Aspekty festivalové dramaturgie. Co se děje s divadelní inscenací při uvedení mimo domácí scénu? Mýtus a skutečnost.

Požadavky:

1. Schopnost vést dialog.

2. Schopnost reflexe a sebereflexe.

3. Schopnost analýzy.

4. Základní přehled o současném divadelním dění.

Cíle studia:

1) Seznámení studentů se základy kritické práce.

2) Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.

3) Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.

4) Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.

5) Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1) Úvod do světa divadelní kritiky ? od Diderota přes Čapka k Machoninovi.

2) Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.

3) Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.

4) Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.

5) Rozhovor jako součást kritické reflexe.

6) Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.

7) Kritická reflexe vlastní tvorby.

8) Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.

Sylabus:

Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.

Studijní materiály:

Małgorzata Semil, Elżbieta Wysińska: Slovník světového divadla 1945-1990

Sborník ? Myšlení o divadle I. a II.

Denis Diderot: Herecký paradox

Karel Čapek: Jak se co dělá

Miroslav Rutte: 20 kázání o divadle

Sergej Machonin: Šance divadla

Sergej Machonin: Příběh se závorkami

Zdeněk A. Tichý a kol.: Ivan Rajmont

Poznámka:

Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204KRS3.html