Loutkovost a loutkovitost 2
- Kód:
- 204LAL2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Karel MAKONJ
- Anotace:
-
Analýza loutkovitosti herce z teoretických pozic i z dramatických textů světové neloutkářské literatury, objevování loutkovitosti člověka v dílech světové literatury - především 20.století. Deformace, hyperbolizace a estetická aktualizace z hlediska různých hereckých systémů.
- Požadavky:
-
1. Schopnost kreativity.
2. Schopnost analýzy a syntézy.
3. Schopnost reflexe.
4. Obecná znalost světové činoherní i loutkářské dramatiky.
5. Obecná znalost světové estetiky, filosofie a teatrologie.
6. Obecná znalost základních děl světového písemnictví.
7. Obecná znalost světových dějin umění.
8. Obecná znalost dějin divadla včetně dějin divadla loutkového, dějin režie, dramaturgie a herectví.
9. Předchozí absolvování předmětů ?Úvod do estetiky loutkového divadla? a ?Specifika loutkového divadla?.
- Cíle studia:
-
1. Pochopení smyslu poetiky loutkového divadla jako vztahu mezi objektem a subjektem, mezi člověkem a hmotou, schopnost reflexe tohoto vztahu a akceptace v kreativním využití.
2. Tvořivé využití historických, estetických i teatrologických vědomostí ve vlastní umělecké a teoretické práci a v její sebereflektující syntéze.
3. Uvědomění si možností kreativního využití vzájemné jevištní ostenze herce a loutky (předmětu) ve vzájemném estetickém napětí.
4. Schopnost analýzy možností herectví v různých typech současné divadelní praxe.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Specifičnost loutkového divadla ? loutkovost loutky.
2. Loutka jako znak, loutka jako funkce.
3. Předmět, věc, loutka.
4. Herec nebo loutkoherec?
5. Figurativní a předmětné divadlo, divadlo herce a loutky ? současné vývojové trendy.
6. Loutkovitost jako aplikace loutkovosti na herecký subjekt.
7. Různé herecké systémy z aspektů historických i teatrologických.
8. Tematizace herectví.
9. Maska ? vlastní či nevlastní sestra loutky?
Sylabus (rozvedení osnovy ? max. 3000 znaků):
Nepředpojatá analýza loutky ve světle historických i teoretických dokumentů vede a přivádí studenty k samostatnému uvažování a nazírání na loutkové divadlo, jeho specifičnost a současné vývojové tendence, směřující k obohacování loutkového divadla jako uměleckého druhu. Rozšiřování a obohacování spektra výrazových možností loutkového divadla (např. o divadlo loutky a herce, o divadlo předmětné a o divadlo objektů) staví herce loutkového divadla do zcela nové divadelní situace a do jiných jevištních vztahů. Toto herectví se vnitřně proměňuje i v nových vztazích a souvislostech vůči ?loutce?, která již není považována především za výtvarný artefakt, ale autonomní objekt ve zcela specifickém funkčním divadelním využití hercem v jeho konkrétní herecké akci. Tato vzájemná vztahovost herce a objektu, který přestává být pouhou rekvizitou, vede zcela organicky i k proměnám herectví. Sledování proměn tohoto herectví v divadle loutky a herce a komparace tohoto fenoménu v divadle činoherním vede k objevování nových možností alternativního divadla vůbec, souvisejících se záměrným narušením psychofyzické identity člověka i herce. Loutka, objekt, maska i hercovo tělo vůbec se tak dostávají do nového ohniska pohledu projevů současného herectví, usilujícího o hledání identity člověka jinými než tradičními formami psychologického herectví, jehož výsledným jevištním tvarem se stává tematizace hereckého projevu.
- Studijní materiály:
-
František Sokol: Svět loutkového divadla
Henryk Jurkowski: Magie loutky
Loutka na přelomu tisíciletí
Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla
Rio Preisner: J.N.Nestroy
Bořivoj Srba: Poetické divadlo E.F.Buriana
Zdeněk Hořínek: Duchovní dimenze divadla
Peter Brook: Pohyblivý bod
Heinrich Braulich: Max Reinhardt
Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla
Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma
Antonin Artaud: Divadlo a mor
Karel Martínek: Mejerchold
Jerzy Grotowski: K Chudému divadlu
Jiří Frejka: Smích a divadelní maska
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle
Smysl nebo nesmysl (sborník)
A.I.Tairov: Odpoutané divadlo
Paul Pörtner: Experimentální divadlo
Jan Císař: Teorie herectví loutkového divadla
Erik Kolár: Ke kořenům české loutkářské estetiky
Je loutkové divadlo formou výtvarného či divadelního umění?
Miroslav Česal: Živý herec na loutkovém divadle
Petr Scherhaufer: Čítanka z dějin divadelní režie
Zdeněk Hedbávný:Alfréd Radok
Vladimír Mikeš: Divadlo španělského Zlatého věku
Michal Čechov: O herecké technice
Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení
Miloslav Klíma: Jan Grossman
Mircea Eliade: Mefisto a androgyn
E.G.Craig: Herec a nadloutka
Miloslav Klíma - Karel Makonj a kol.:
Josef Krofta ? inscenační dílo
Časopisy Divadlo, Dramatická revue, Svět a divadlo, Disk, Čs. Loutkář, Loutkář
- Poznámka:
-
Zápis předmětu podmíněn zkouškami z předmětů Úvod do estetiky loutk.div. a Specifika loutk. div.
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - kostým a maska (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský teorie a kritika (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský teorie a kritika (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ATP (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - film a televize (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ALD (povinný předmět, volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie v anglickém jazyce (volitelný předmět)