AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Mimoevropské divadelní kultury a jejich vliv na současnou scénickou praxi 1

Zapsat
Kód:
204MVA1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Miloslav KLÍMA
Anotace:

Inspirace antropologickým divadlem, postmoderna a nová kulturní identita.

Požadavky:

Základní znalost dějin divadla.

Cíle studia:

l. Komplexní seznámení studentů s významnými formami tradičního asijského, afrického a latinoamerického divadla, s důrazem na jejich inspirativnost a praktickou aplikaci v současném scénickém umění.

2. Exkurs do historického kontextu tradičního divadelního umění a reforem 20. století.

3. Duchovní hodnoty mimoevropských regionů a jejich vliv na estetiku umění.

4. Totální scénické formy a struktura tradičního antropologického divadla.

5. Herec (pohyb a maska v prostoru), scéna, objekt a znak, text a hudba: principy scénických forem totálního divadla.

Metoda výuky:

Interaktivní přednášky s videodokumentací průběžně doprovází výklad aplikací těchto forem v evropském a českém divadelním kontextu (l. a 2. divadelní reforma: Craig, Yeats, Artaud, Brecht, Mejerchold, Brook, Barba, Grotowski, Kantor-Szajna, happening, Schumann).

Interakční seminář probíhá průběžně při prezentaci a analýze regionálních scénických forem s důrazem na pochopení principů antropologického a totálního divadla. V závěru 2. semestru možnost praktického workshopu podle zájmu studentů.

Osnova (a sylabus):

Osnova a sylabus:

l. Úvod: Reformy 20. století, jejich smysl a inspirace orientálním divadlem.

2. Historické komparace: Orientální divadlo ? Antika (Scéna a Maska, Text)

Středověké divadlo ? Alžbětinské divadlo - Lully ? Commedia dell´arte - Lidové divadlo.

3. Regionální formy asijského klasického a lidového divadla

Japonsko:

- rituální a dvorské tance v maskách: Kagura, Gagaku a Bugaku

- Divadlo NÓ (inspirace ? Craig, Yeats, Brecht, Brook, Barba, Living Theatre)

- Kabuki (Mejerchold, Tairov) a BUNRAKU ? loutkové divadlo

- Tanec Butó ? MinTanaka

Indie:

- Kathakali a Jakšagana (inspirace ? Grotowski, Barba, Brook)

Čína a Tchajwan:

- čínská opera (Brecht, Ejzenštejn, Mejerchold)

Indonésie:

- loutkový Wayang a tance v maskách z Jávy

- Barong a Kecak ? Hinduistické tance v maskách z Bali (ARTAUD)

Thajsko, Laos a Kambodža:

- taneční drama Ramajana v maskách dle vzoru loutkového Wayang

Vietnam:

? klasická opera Tuong, lidové Cheo a vodní loutkové divadlo

Filipíny:

- katolické pašije v maskách ? Cenakulos

- muslimské moro-moro hry

4. Afrika - rytmus, tanec a maska (P.Brook). Soyinka a africké drama.

5. Latinská Amerika - africké vlivy na tanec, obřady a lidové divadlo (A. Boal). Nelson Rodrigues, latinoamerické drama a scénograf Serroni.

Studijní materiály:

Artaud A., Divadlo a jeho dvojenec

Barba E., Savarese N.: Slovník divadelní antropologie

Boal A., Divadlo a jeho dvojenec

Brook P, Prázdný prostor

Grotowski J, Towards a Poor Theatre

Novák M ? Kalvodová D., Japonské divadlo (Vítr v piniích)

Zbavitel D. ? Kalvodová D., Divadlo v Indii (Pod praporem krále nebes)

Slavický St., Současné indické divadlo a jeho tradice, Světové divadlo (78)

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204MVA1.html