AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Specifika loutkového divadla 2

Zapsat
Kód:
204SPL2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Karel MAKONJ
Anotace:

Loutka jako objekt rituální, kultovní, estetický. Člověk mezi předměty a divadlo předmětů. Epický a dramatický princip na loutkovém divadle. Aplikace teoretické analýzy na vybrané loutkářské dramatické texty.

Požadavky:

1. Schopnost kreativity.

2. Schopnost analýzy a syntézy.

3. Schopnost reflexe.

4. Schopnost časoprostorového vnímání a vizualizace.

5. Koncepční schopnost.

Cíle studia:

1. Hlubší pochopení specifiky loutkového divadla v jeho rozrůzněnosti.

2. Náhled na vývoj loutkového divadla v konfrontaci s různými uměleckými směry a hnutími.

3. Orientace studenta v existující loutkářské dramatice i v dramatice věnované loutkám, současné inscenační možnosti těchto her.

4. Snaha o rozšíření zájmu studenta o možnosti loutkového divadla v rovinách divadla figurativního i nefigurativního.

5. Inspirace pro studium herectví.

Osnova (a sylabus):

1. Historický exkurs do typů loutkového divadla v minulosti, epické narativní divadlo, rozdělená interpretace, divadlo iluze a reprodukce.

2. Technologické možnosti a specifika jednotlivých druhů loutek.

3. Loutka jako objekt rituální a estetický.

4. Člověk mezi předměty.

5. Vztah herce a objektu.

6. Romantismus, symbolismus a loutkové divadlo.

7. Divadelní avantgarda a loutkové divadlo.

8. Bauhaus a loutkové divadlo.

9. Loutkářská dramatika a hry dedikované loutkám.

10.Groteskno a loutkové divadlo.

11.Současné vývojové proudy loutkového divadla.

Sylabus (rozvedení osnovy ? max. 3000 znaků):

Loutkové divadlo prošlo ve svých dějinách různými vlnami zájmu o svou vlastní existenci. Ne všechno lze připočíst jen na vrub módnosti či nezájmu o tento specifický umělecký druh toho či onoho období, z těchto vln obliby se lze i poučit o specifice loutkového divadla a vystopovat mnohé z tajemství loutky i její schopnosti metaforicky opsat situaci člověka ve světě. Zjištěním, nakolik povaha loutkového divadla koresponduje i s mentalitou doby, se dozvídáme mnohé nejen o loutkovém divadle, ale i o té době samotné. Takových výrazných období zájmu o loutkové divadlo bylo v evropských dějinách několik a nám by se tato období mohla stát vítanou inspirací. Proto bychom ani loutkářskou dramatiku neměli nahlížet jen prizmatem četnosti praktické frekvence těchto konkrétních her na loutkovém jevišti, ale měli bychom svůj pohled rozšířit i o hry, loutkám dedikované, ale loutkami nikdy nebo jen sporadicky realizované.

Nemohlo by být ctižádostí tohoto předmětu i nalézání inscenačních klíčů pro zrezivělé zámky? Individuální schopnost kreativity přece vyvěrá z poučenosti a zasvěcenosti do hlubší problematiky oboru.

Studijní materiály:

Cervantes: Don Quijote

Rabelais: Gargantua a Pantagruel

M.M.Bachtin: Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance

Alfred Jarry: Král Ubu (sborník)

Miloslav Klíma: Jan Grossman

František Deák: Symbolistické divadlo

Henryk Jurkowski: Loutka na přelomu tisíciletí

Magie loutky

Dějiny loutkového divadla

Charles Magnin: Dějiny loutkového divadla v Evropě

Bonaventura: Noční vigilie

Bruno Schulz: Republika snů

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle

Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla

Smysl nebo nesmysl (sborník)

Rio Presiner: Když myslím na Evropu

Václav Havel: Anatomie gagu

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204SPL2.html