Tělo v historii 4
- Kód:
- 204TLH4
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Vladimír MIKEŠ
- Anotace:
-
Moderní tělo. Konzumace těla. Chci být stroj. Západní vzpoura těla. Spása těla jako etika konzumu. Strach o vlastní tělo. Století sexuality. Zoufalství těla a jeho ničení. Vystupování těla na scéně jako naděje.
- Požadavky:
-
1. Schopnost interpretace.
2. Zamyšlení nad tím, co „jsem“ ve své roli.
3. Zamyšlení vytvářím-li svět, v kterém se dá žít.
- Cíle studia:
-
Seznámení studentů herectví, režie a dramaturgie s pojetím:
1. těla od antiky do dneška;
2. těla v neevropských kulturách;
3. těla jakožto „tělo mám“ a „tělo jsem“;
4. těla v prostoru a v čase divadla a každodenního života;
5. těla jako znaku a rozhovoru.
6. Interdisciplinární humanizace vzdělání směrem k univerzálnímu náhledu na svět, který by čelil nebezpečně zúženému prakticismu.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1. Vztah k tělesnosti jako základní kriterium všech kultur.
2. Pojmy fyzické, kulturní, společenské a filosofické antropologie, jak se obrážení v herectví.
3. Vůle, štěstí, svoboda, láska v historii a ve vztahu ke konzumní společnosti.
4. Tělo, společenství, jazyk, svět.
5. Lidská tvář a její masky.
6. Etika, mimesis a katarze.
Sylabus:
Tělo a jeho vystupování na scénu v rolích všech dob se nabízí jako laboratoř hermeneutiky. Plnost a naopak prázdnota hereckého projevu je závislá na nahlédnutí za mechanismy těla. Z vertikálního pohledu na tělesnost je zřejmé, že člověk si stále klade stejné otázky, které musí řešit na ?scéně života?. V historii je lze shrnout do několika bodů: tělo oduševnělé, sokratovská „péče o duši“ vedle těla jako nástroje; neosobní tělo antické; tělo jako dar křesťanského středověku; renesanční objevení těla, jeho svoboda, právo na štěstí a také tělo jako právo silnějšího, zneužití těla; zpochybnění těla v manýrismu („raději nebýt“), jeho ztracení v nepřehlednosti světa; barokní obnovená úcta k tělu (ve velkém „divadle světa“), tělo na cestě do otevřena; romantická vzpoura těla - tělo titánské; rousseauovské tělo cituplné; osvícenský „herecký paradox“ a pohled na tělo z druhého břehu (Voltaire); tělo a podívaná na jeho utrpení; symbolistní tělo splývající s hlasem; expresionistický výkřik těla, pravda těla skrytá pod povrchem; válka jako prznění těla; „moderní“ tělo - právo na vlastní tělo, konzumace těla, „chci být stroj“; západní vzpoura těla; „spása“ těla jako etika konzumu; století sexuality; zoufalství těla a jeho ničení. Všecko pod zorným úhlem: vystupování těla na scénu jako naděje.
- Studijní materiály:
-
Jan Patočka: Tělo, jazyk, společenství, svět
Ruth Arendtová, Život ducha
Ruth Arendtová, Krize kultury
Peter Brook, Pohyblivý bod
Peter Brook, Prázdný prostor
Roland Barthes, Mytologie
Kazimierz Braun, Druhá divadelní reforma?
Maurice Merleau-Ponty, Viditelné a neviditelné
E.T. Hall, The Silent Language
E.T. Hall, The Language of Space
E.T. Hall, The Hidden Dimension
Jean Starobinskij, L?Oeil vivant (Živé oko, 1961)
M. Čechov, O herecké technice
D. Diderot, Herecký paradox + Jos. Šafařík, Člověk ve věku stroje
E. Goffman, Všichni hrajeme divadlo
E. Goffman, Vztahy na veřejnosti
G. Marcel, K filosofii naděje
Irena Sławiňska, Divadlo v současném myšlení
D.Le Breton, Des visages (1992)
D.Le Breton, Antropologie du corps et modernité (1990)
D.Le Breton, La sociologie du corps (1992)
Eugenio Barba - Nicola Savarese, Tajné umění herce, 1999
Victor Turner, The Ritual Process, 1969
Victor Turner, From ritual to theatre, 1982
Richard Schechner, Between theater and antropology, 1985
R. Schechner, Performance Theory (1994)
R. Schechner, The Furure of Ritual (1993)
R. Schechner, Between Theater and Antropology (1985)
E. Barba, Theatre: Solitude, Craft, Revolt (2001)
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramaturgie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - kostým a maska (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský teorie a kritika (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský teorie a kritika (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ATP (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - film a televize (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ALD (povinný předmět, volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ALD (povinný předmět, volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský scénografie ALD (volitelný předmět)
- Doporučený bakalářský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský produkce (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie v anglickém jazyce (volitelný předmět)