Dětská slovesná tvořivost - kurz 1
- Kód:
- 205DSV1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 15/S
- Vyučující:
- Irina ULRYCHOVÁ
- Anotace:
-
Dvousemestrální volitelný předmět je zaměřen na metody rozvoje dětské slovesné tvořivosti v rovině jazykové, tematické i kompoziční. Důraz je kladen na hravý, experimentátorský charakter praktických činností, doplněných stručným metodickým výkladem.
- Požadavky:
-
Zájem o literární tvorbu a tvořivost; orientace v teorii literatury; aktivní sledování současné literatury, zejm. dětské.
- Cíle studia:
-
Získání osobních praktických zkušeností s těmi metodami dramatické výchovy a tvůrčího psaní, které rozvíjejí kreativní potenciál v oblasti mluveného a psaného projevu, a využití těchto znalostí a dovedností při práci s dětmi - jak ve fázi motivace k slovesné tvorbě a hledání témat, tak ve fázi osvojování si různých technik tvorby textu i ve fázi hodnocení dosažených výsledků.
- Osnova (a sylabus):
-
OSNOVA
- Metodika slovesné práce s dětmi
- Hry a cvičení na uvolnění jazykové tvořivosti
- Hry a cvičení pro rozvoj obrazotvornosti a fantazie
- Záznamy ? svět kolem nás a v nás
- Od situace k příběhu
- Monolog a dialog
- Formy a žánry
SYLABUS
- Metodika slovesné práce s dětmi: didaktika slohu a tvůrčí psaní; motivace; hledání témat; mluvená řeč a písemný projev; odstraňování blokací; hodnocení.
- Hry a cvičení na uvolnění jazykové tvořivosti: hry a cvičení s písmeny a slovy (jejich obsahovou, zvukovou i grafickou podobou); hry s verši a rýmy, nonsens.
- Hry a cvičení pro rozvoj obrazotvornosti a fantazie: obrazné pojmenování (hádanky, přirovnání, metafory); asociace; fantaskní světy.
- Záznamy ? svět kolem nás a v nás: svět všemi smysly; pocity, myšlenky.
- Od situace k příběhu: rozvoj fabulačních dovedností; vyprávění a psaní příběhů; stavba děje.
- Monolog a dialog: fiktivní deníky, výpovědi, vnitřní monology, dialogy, dramatizace situací.
- Formy a žánry: hledání inspirace v poetice; žánry a jejich proměny.
- Studijní materiály:
-
BERÁNKOVÁ, Eva
2002 Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla (Plzeň: Fraus)
BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří
1997 Poetický slovník (Praha: MF - 2. rozš. vyd.)
BUDÍNSKÁ, Hana
1994 Hry pro šest smyslů (Praha: ARTAMA-IPOS ? 3.dopl.vyd.)
BUDÍNSKÁ, Hana-PILKOVÁ, Soňa
1989 Čtyři barevné kapky (Praha: MF)
DELONGOVÁ, Jindra-MACKOVÁ, Silva-SVOZILOVÁ, Dana
1988 Vezměte do ruky knihu (Brno: KKS)
FIŠER, Zbyněk
2001 Tvůrčí psaní (Brno: Paido)
KOŽMÍN, Zdeněk
1995 Tvořivý sloh (Praha)
MACHKOVÁ, Eva
1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8.revid.vyd.)
MAŠATOVÁ, Milada
1996 Cesty k metafoře (Praha: DAMU)
PILKOVÁ, Soňa
1985 Umět si hrát (Praha: MF)
- Poznámka:
-
Pro studenty 1. ročníku
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova - komb. (volitelný předmět)