Bloková výuka III. 1
- Kód:
- 206BLC1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 5
- Rozsah:
- 3/T
- Vyučující:
- Jan DVOŘÁK
- Anotace:
-
Poslední ročník tříletého bakalářského studia shrnuje a hierarchizuje dosavadní poznatky, nabízí výběrově kapitoly moderního management divadla a manažerského procesu, zvaného marketing. Podrobně jsou představeny jednotlivé metody a nástroje marketingu (marketingový mix) i co nejkonkrétnější aplikace v podmínkách divadelní praxe.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Předmět připravuje studenta ke zvládnutí látky ze základů oboru, nutné nejen k úspěšnému vykonání závěrečných bakalářských zkoušek, vytvoření originální bakalářské diplomové práce, ale i k budoucímu samostatnému pohybu v rámci organizační a řídící práce v oblasti divadla.
- Osnova (a sylabus):
-
Bloková výuka v posledním ročníku přináší kapitoly moderního management divadla a manažerského procesu, zvaného marketing, poznatky o PR, fundraisingu a vícezdrojovém financování, sponsoringu, multiplikačních možnostech divadelního produktu a merchandisingu a dalších aktuálních jevech, a to vždy v návaznosti na divadelní praxi a s příklady z minulosti nebo ze zahraničí.
Detailněji je dialog (interaktivní podoba výuky) zaměřen na základní funkce managementu (předvídání a plánování, organizování, vedení, řízení a kontrola) i profil moderního manažera, jakož i na potřebná témata návazného marketingu: na analýzy trhu, vize, stanovování cílů a poslání, analyzování silných a slabých míst divadelního subjektu i vnějších šancí a rizik (SWOT analýza), dále metodám cenotvorby, distribuce a propagace, vč. publicity, mediálního mixu ad., včetně znalostního minima, požadovaného Katedrou produkce.
- Studijní materiály:
-
Blahník, Vojtěch Kristian: Smysl a podstata divadelního umění; Praha 1923.
Česká divadla - encyklopedie divadelních souborů (ed.: Eva Šormová); Praha 2000.
Dějiny českého divadla I. - IV., Praha 1968 - 1983.
Dvořák, Jan: Alt.divadlo; Praha 2000.
Dvořák, Jan: Divadlo v akci; Praha 1988.
Dvořák, Jan: Kapitoly k tématu realizace divadla; Praha 2005.
Dvořák, Jan: Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak; Praha 2004.
Dvořák, Jan: Malý slovník managementu divadla; Praha 2005.
Dvořák, Jan (ed.): Management divadla - antologie textů (Čítanka k tématu realizace divadla v českých zemích); Praha 2004.
Gregorini, Bedřich: Realizace dramaturgického plánu v divadle (skripta); Praha 1989.
Herman, Josef: O historii zřizování divadel v Čechách; Svět a divadlo, 1996, č. 5, s. 158.
Hilmera, Jiří: Česká divadelní architektura; Praha 1999.
Hon, Juraj: Marketing pro divadlo? Ano! Divadelní noviny, 1994, č. 21, str. 7.
Hronec, Ivan: Poznámky o riadení divadel; I. část - Svět a divadlo,1994,č. 3, s. 141; II.část - Svět a divadlo, 1994, č. 4.
Javorin, Alfred: Divadla a divadelní sály v českých krajích. I. a II. díl; Praha 1949.
Kesner, Ladislav: Marketing a management muzeí a památek; Praha 2005.
Kopecký, Jan (pod jménem Jan Bernard): Co je divadlo; Praha 1983.
Kotler, Philip: Marketing. Management; Praha 1993.
Maydl, Přemysl: Psychologie a sociologie divadla - nástin problematiky (skripta); Praha 1978.
Nekolný, Bohumil a kol.: Divadelní systémy a kulturní politika; Praha 2006.
Novotný, Lukáš: Independents; Orghast 2003, Praha 2002, s. 36.
Pavis, Patrice: Divadelní slovník; Praha 2003.
Pavlovský, Petr a kol.: Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník; Praha 2004.
Poledňák, Petr: Téma manévrování britských divadel v kalných vodách trhu
(aneb Co nás čeká a nemine). Scéna 16, 1991, č. 13 a 14.
Pražský kulturní průvodce. (Kolektiv autorů) Praha - evropské město kultury r. 2000,
Praha 2000.
Vítek, Svetozar: Divadelní provoz - studie základního hesla. Prolegomena
Scénografické encyklopedie, sv. 2, str. 81 - 89; Praha 1971.
Vítek, Svetozar: Řízení a organizace divadla (skripta); Praha 1986.
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění; Praha 1931.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský produkce (hlavní předmět)