Pentium dějin audiovize: Dějiny avantgardního filmu 2
- Kód:
- 300PDV2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Martin ČIHÁK
- Anotace:
-
Představíme si hlavní tvůrce a díla Evropských avantgard 20. a 30. let a amerického filmového undergroundu let šedesátých, budeme sledovat tendence ke strukturálnímu a materiálnímu filmu v Evropě od konce let padesátých do začátku sedmdesátých s jistým přesahem ke hnutí expanded cinema. Dále budeme sledovat vývoj avantgardních tendencí v kinematografii na evropském kontinentu, přičemž hlavní důraz je kladen na materiálně-strukturální film rakouský, německý a anglický, který v 60. letech zásadním způsobem změnil pohled na pojetí kinematografie. V centru našeho zájmu bude především tvorba tzv. vídeňské školy formálního filmu s jejími dvěma hlavními představiteli Peterem Kubelkou a Kurtem Krenem. V závěru semestru bude naší hlavní náplní tvorba středoevropského regionu za období posledního čtvrtstoletí a zbude-li čas, nahlédneme i do tvorby mimoevropské (USA, Kanada, Austrálie). Je nezbytná pravidelná účast studentů, neboť řadu filmů nemohou jinak spatřit.
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s oblastí experimentálního filmu a avantgard.
- Osnova (a sylabus):
-
Témata:
1. Americká avantgarda 40. - 50. léta:
osobnosti: Maya Deren, Sidney Peterson, James Broughton, Willard Maas aj.
spirituální tendence v americkém abstraktním filmu abstraktní film (Harry Smith, Jordan Belson, Dwinell Grant, James a John Whitneyové)
klíčové pojmy: II. avantgarda, The San Francisco Renaissance, batik film, hand made film, trance film, mýtopoetický film, CFA - The Creative Film Foundation, Art in Cinema, Cinema 16
2. Americký filmový underground 60. léta:
osobnosti: Shirley Clarkeová, Andy Warhol, Robert Frank, Kenneth Anger, Jack Smith aj.
klíčové pojmy: New American Cinema, Film Culture, Fluxus
3. Jonas Mekas:
filmy: Guns of the Trees, The Brig, Diaries, Notes & Sketches (Walden, 1969, 180 min; He Stands in a Desert Counting the Seconds of His Life, 1985, 143 min), Gideon Bachman: Jonas
klíčové pojmy: Film Culture, Filmmakers Coop, Anthalogy Film Archives, instantní strukturace reality, flash and freeze
4. Poetický směr v americké avantgardě 60. let:
osobnosti: Marie Menken, Stan Brakhage, Takahiko Iimura, Carolee Schneeman, David Rimer aj.
klíčové pojmy: closed eye vision, abstraktní expresionismus, action painting
5. Found-footage a kolážový film:
osobnosti: Bruce Conner, Stan Vanderbeek, Larry Jordan
klíčové pojmy: found-footage, koláž, assambláž, expanded cinema, moviedrom
6. Americký strukturální film 60. let:
osobnosti: Paul Sharits, Robert Breer, Michael Snow, Tony Conrad, George Landow, Hollis Frampton
klíčové pojmy: strukturální film, single-frame film, flicker effect
7. Repetitorium z evropské avantgardy:
připomenutí hlavních směrů a tendencí které formovaly tzv. I. avantgardu (Ruttmann, Richter, Man Ray, Leger, Chomette, Moholy-Nagy, Vertov, Themersonovi aj.)
ozvuky I. avantgardy v letech krátce po II. světové válce
40. - 50. léta a první pokusy o nový pohled na film (Jean Mitry Pacific 231, dánský abstraktní film, francouzský lettrismus a prvotina Petera Kubelky Mosaik im Vertrauen)
8. Vídeňská škola formálního filmu:
Peter Kubelka a jeho teorie metrického filmu (Adebar, Schwechater, Unsere Afrikareise)
Kurt Kren - rané období tvorby 1957-1962 (od 1/57 Versuch mit synthetischem Ton, 3/60 Bäume im Herbst až po film 5/62 Fenstergucker, Abfall etc.)
klíčové pojmy: metrický film, Kaderplan
9. Kurt Kren - 60. léta:
Kurt Kren - spolupráce s vídeňskými akcionisty Ottou Mühlem a Güntherem Brusem (od 6/64 Mama und Papa, přes 8/64 Ana Aktion Brus a 12/66 Cosinus Alfa až po 16/67 20. September)
Kurt Kren - „předexilové“ období tvorby po rozchodu s vídeňskými akcionisty (15/67 tv, 20/68 Schatzi, 23/69 Underground Exsplosion)
klíčové pojmy: vídeňský akcionismus, freihändig film, DIAS - Destruction in Art Symposium aj.
9. Kurt Kren - 70. - 90. léta:
Kurt Kren - tvorba za období pobytu v BRD (28/73 Zeitaufnahme, 31/75 Asyl, 32/76 An W+B, 33/76 Keine Donau)
Kurt Kren - tvorba v období emigrace do USA (37/78 Tree again, 38/79 Sentimental Punk, 39/81 Which Way to CA?, 42/83 No Film, 43/84 1984, 44/85 Foot´-age shoot´-out )
Kurt Kren - poslední období tvorby po návratu do Rakouska (49/95 tausendjahrekino; snapspots - 1996)
10. Německý experimentální film 60. - 70. let:
Ramsbott, Kristl, Mommartz, Winkelmann, Wenders, Nekes aj.
11. Evropský materiální a strukturální film 60. - 70. let:
Heinovi, Schmelzdahin, Le Grice, Gidal, Drummond, Crosswaite, Mank, Janetzko aj.
12. Proměny v evropském experimentálním filmu v 80. - 90. letech:
Matthias Müller, Jürgen Reble, Martin Arnold, Peter Tscherkassky, Dietmar Brehm,Thomas Mank, Pascal Baes, Patrik Bokanowski, Martin Arnold aj.
13. Mimoevropský experimentální film 80.- 90. léta:
USA - Brakhage, Klahr aj.
Kanada - Greg Boa, Annie McDonell, Kirkor Torossian aj.
Austrálie - Marcus Bergner, Arf Arf aj.
Přednášející: Martin Čihák
Kontakt: cihak@famu.cz
- Studijní materiály:
-
Stanislav Ulver: Západní filmová avantgarda, Čs. filmový ústav 1991
Experimentální film - Sborníky textů k cyklu 26-29. LFŠ v Uherském hradišti
Ljubomír Oliva: Podzemí USA, in Světová literatura 1969, s. 87
Maya Derenová: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, in Iluminace 3/1999
Scott Mac Donald: Rozhovor s Jonasem Mekasem, in Iluminace 3/1999
Martin Čihák: K teorii strukturálního filmu, in Iluminace 3/1999
Peter Gidal: Teorie &definice strukturálního/materiálního filmu, in Iluminace 3/99
P. A. Sitney: Visionary Film. The American Avant-Garde 1943 - 1978. New York 1974, revidované vydání 2001
Malcolm Le Grice: Abstract Film and Beyond, London 1977
Hans Scheugel (Ed.): Ex Underground Kurt Kren und seine Filme, Wien 1998
G. Jutz, P. Tscherkassky (Ed.): Peter Kubelka, PVS Verleger, Wien 1995
Sborník textů: Hladné oko, Bratislava 2001
Victor A. Grauer: Brakhage a teorie filmové montáže, in Iluminace 3/1999
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Doporučený magisterský scénografie - film a televize (povinně volitelný předmět)