AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Úvod do oboru scenáristika a dramaturgie

Zapsat
Rozvrh na zimní semestr 2006/2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Po
S
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
DOHNAL L.
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
DOHNAL L.
Po
L
Út
S
Út
L
St
S
St
L
Čt
S
Čt
L

S

L
Kód:
301UOSD
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
6/S
Vyučující:
Lubor DOHNAL, Jiří DUFEK, Petr JARCHOVSKÝ
Anotace:

Tři úvodní přednášky, které představí obor „Scenáristika a dramaturgie“ především studentům jiných oborů FAMU.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1. Přednáška: Místo filmu ve spektru jiných uměleckých druhů. Narativní charakter filmu.

přednášející: Lubor Dohnal

cíl přednášky: Vztah filmu a filmového scénáře k ostatním uměleckým disciplinám.

základní osnova přednášky:

Tvůrce, dílo, recipient.

Politicko-společenská, psychologická, technická a ekonomická determinativa.

Jazyk filmu jako komunikační systém, lišící se od systému jazykového.

Úloha montáže ve skladbě filmového vyprávění.

Hodnota formy jako prostředku emocionálního sdělení.

Scénář jako integrující a inspirující systém ve fázi přípravy a v průběhu tvorby filmového díla.

2. Přednáška: Stálost a proměnlivost dramaturgie

přednášející: Mgr. Jiří Soukup

cíl přednášky: iniciovat

základní osnova přednášky:

- osobitost i osobivost filmařů, jinakost jednoho každého pořádného filmu

- věrnost prvotnímu zážitku, předobrazu; scénář a film jako „věrný obraz“

- lhostejnost k řečem

3. přednáška: Od myšlenky k filmovému pásu - proměny scenáristického záměru v průběhu realizace díla

přednášející: Mgr. Petr Jarchovský

cíl přednášky: seznámit studenty s proměnami textu filmového scénáře v průběhu samotné realizace filmového díla.

základní osnova přednášky:

Na konkrétních filmových ukázkách vybraných z některých realizovaných scénářů se ukazují proměny od textu k obrazu. Dokládají se proměny scén a sekvencí během realizace, studenti jsou obeznámeni s tím, jak jednotlivé profese ovlivňují výsledné dílo.

Zabýváme se dramaturgickým procesem přímo během hereckých zkoušek a v průběhu natáčení, kdy se zreálňují ideální podmínky předepsané ve scénáři. Poukazuje se na nutnou flexibilitu autora během realizace filmu a na ochotu ke změnám v rámci týmové spolupráce, na nedefinitivnost scénářového tvaru a na fakt, že film se definitivně píše až ve střižně.

ukázky z filmů: Musíme si pomáhat, Pelíšky, Želary

Atestace:

povinnosti k atestaci: účast na „Úvodech“, znalost textu Antologie - část scenáristika a dramaturgie

forma atestace: test

přihlášení k atestaci: na nástěnce KSD budou vyvěšeny archy, na něž se studenti zapíší

Studijní materiály:
Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet301UOSD.html