Základy dokumentární tvorby
- Kód:
- 301ZDT
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Rudolf ADLER
- Anotace:
-
Ucelený soubor informací o realizační problematice filmové a televizní dokumentaristiky s akcentem na proces vývoje a formování výrazových prostředků - filmové řeči.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Po definici společného základu kinematografie je věnována hlavní pozornost stěžejním realizačním metodám tvůrčí dokumentaristiky: Metodě reportážní a všem jejím koncipovaným i direktním formám. Dále pak metodě dokumentaristické rekonstrukce. V této souvislosti jsou analyzována zakladatelská díla obou metod, jejich možnosti, limity, vzájemné přesahy, průniky a především současné aplikace v tvůrčí praxi.
Tímto způsobem předmět současně seznamuje studenty s celým spektrem žánrů dokumentární tvorby. Zvláštní pozornost je věnována koncipované reportáži, sociálnímu a portrétnímu dokumentu, časosběrným formám, dokumentárnímu eseji a práci s archivním materiálem.
Zásadní důraz je kladen na koncepční dramaturgické myšlení a jeho kontinuitu po celou dobu přípravy a realizace dokumentárního projektu. Z tohoto důvodu jsou průběžně definovány a objasněny hlavní dramaturgické pojmy. Zejména vztah obsahu a tématu. I v tomto se vychází z praktických ukázek a definice témat významných dokumentárních děl i osobních témat jejich tvůrců.
Všechny obecné a teoretické informace jsou aplikovány do praktické roviny, odpovídající situacím jež se vyskytují při realizaci filmových dokumentů a televizních dokumentárních projektů.
Ačkoli předmět respektuje běžnou profesní praxi a přináší v zájmu jejího úspěšného výkonu potřebné základní informace, akcentuje především tvorbu, kreativní, autorsky vyhraněný a eticky pevně definovaný přístup k problematice a k celému oboru dokumentární tvorby.
Významnou součástí předmětu je praktická zkušenost již studenti získávají přípravou a realizací dokumentárního projektu /cvičení/ a jeho realizací. Je žádoucí, aby v tomto případě získali bazální zkušenost s prací dokumentaristy a podíleli se osobně především na práci s kamerou střihové skladbě. Projekt nevelkého rozsahu může být koncipován jako reportážní nebo portrétní dokument.
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět)