Rozbory režijních postupů
- Kód:
- 302RRP
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jasmina BLAŽEVIČ
- Anotace:
-
Seminář má na základě konkrétních filmových ukázkách znázornit způsob režírování často se objevujících filmových situací (např. honička, dialogová scéna, způsob uvádění hlavní postavy ve filmu apod.). Smyslem této analýzy není získání receptu pro danou situaci, ale uvědomování si nuancí filmové řeči.
- Požadavky:
-
Aktivní účast na seminářích
- Cíle studia:
-
Cílem není poskytnout studentům recept na režírování častých a typických situací, ale otevřít pohled na obrovské možnosti filmové řeči.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář je určen pro studenty, kteří už mají základní znalosti o filmové řeči a tvůrčích postupech. Během semináře budou používány dva základní přístupy:
1) Na příkladu ukázek z minimálně tří různých filmů, které pojednávají stejnou situaci (např. honičku), rozebereme možné způsoby rozzáběrování a vůbec vystavění takové scény.
2) Na základě úryvku z literárního scénáře existujícího filmu studenti rozzáběrují jednu scénu. V zápětí proběhne analýza několika vzniklých storyboardů a na závěr srovnání s konkrétní scénou z filmu.
Témata:
1. Rozdíl mezi tzv. „americkým rozzáběrováním“ přes master shot a „evropským způsobem“, který nerozlišuje důležitost jednotlivých záběrů v sekvenci
2. Způsob uvádění hlavní postavy ve filmu
3. Honička
4. První a poslední záběr filmu - jejich specifika a význam
5. Režírování celé sekvence v jediném záběru, náročné aranžmá
6. Rvačka
7. Dialogová scéna
8. Budování napětí v thrilleru
9. Budování napětí v horroru
10. Budování napětí v psychologickém filmu
11. Budování napěti v „uměleckém filmu“
12. Vazba mezi sekvencemi
Seznam filmů:
Ukázky z filmů budou vybírány především z obecně známých filmů, směsice klasiků a novějších titulů. Bylo by dobré, aby student ještě před začátkem semináře znal tyto filmy, aby se mohl zapojit do analýzy širších souvislostí (může to ale dohnat i během roku).
Cohen: Barton Fink
B. de Palma: Scarface
S. Kubrick: Shining
Bergman: Šepoty a výkřiky
D. Fincher: Sedm
Tarkovsky: Andrej Rublev
Polansky: Rosmary, má děťátko
Coppola: Kmotr
Scorsese: Zuřící býk
Luc Besson: Leon
S. Frears: Nebezpečné známosti
R. Scott: Alien
Lars von Treirs: Prolomit vlny, Evropa
Jim Jarmush: Down by Low, Mistery Train
Podmínky atestace: aktivní účast v semináři
Přednášející: Jasmina Blaževič
kontakt: blazevic@vol.cz, +420 777 55 3617
- Studijní materiály:
-
J. Plazewski: Filmová řeč
K. Reisz: Umění filmové skladby
S. Katz: Shot by shot, Michael Wiese Production, Studio City, CA, 1991
A. Bazin: Co je to film?
J. Valušiak: Střihovou skladbou k n-té dimenzi
D. Arijon: Grammar of the Film Language
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie - bakalář (oborový předmět)