Dramaturgický seminář
- Kód:
- 303DS
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Vít JANEČEK
- Anotace:
-
Dramaturg jako chameleón.
Dramaturg by měl zpřítomňovat možnost určitého postoje, kterému ovšem nesmí stát v cestě, podobně jako chameleón, kterého pozorujeme zároveň vždy už s prostředím, v němž se viditelnost jeho tělo rozpouští. Práce dramaturga by měla být patrná z jím vyvolaného pohybu daného prostředí tak, jako je tomu u chameleóna, jehož pozici prozrazuje pouze s ním se pokyvující větev. Smysl dramaturgie přitom roste se schopností dramaturga neviditelně figurovat v rámci prostředí tak, že zviditelňuje více souvislostí najednou, čímž rozptyluje jednoznačnost pohledu a rozmnožuje množství vrstev filmu a možnosti jeho interpretací.
Vědomí možných souvislostí je také předpokladem bezpředsudečného přístupu k potencio-nálním autorům a tématům. Ze symbiózy prostředí s dramaturgem vyplývá, že jeho role je navždy momentální, a že ji ustavuje až konstelace určitého setkání, protože společensko-filmový diskurs se neustále proměňuje. Možnost daného setkání a vůle aktérů k podobě případné spolupráce se vyjeví teprve poté, co se dramaturg pokusí o nastolení odpovídající společensko-filmové komunikační situace.
Pedagogickým východiskem předmětu je záměr seznámit studenty s dramaturgií jako s možným filosofickým vnímáním světa.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
I. ročník - letní semestr:
1-2. Cesty na FAMU aneb všichni se různými směry vztahujeme k jednomu - ke škole, k filmu, k životu.
Vycházíme se studenty na ulici a přicházíme či přijíždíme ke škole ze směrů, z nichž do školy chodí jednotliví studenti. Zažíváme tělesnou zkušenost z toho, jak je člověk ovlivňován prostředím, kterým prochází neboli tím, jak toto prostředí vnímá. V učebně poté analogicky k tomu hovoříme o vnitřních cestách studentů, kterými doputovali na FAMU. Dramaturgická úvaha nad podobami životní cesty.
3. FAMU aneb různé osobnosti v rámci jedné instituce.
Procházíme se studenty školu a rozvrh. Hovoříme o tom, jak vnímáme formálně-obsahovou strukturu školy. Přemýšlíme nad tím, jak se chovat jako institucionální a zároveň tvůrčí osobnosti. Dramaturgická úvaha nad podobou školy.
4. Katedra dokumentární tvorby aneb různé osobnosti v rámci jednoho oboru.
Procházíme se studenty KDT a rozvrh. Hovoříme o tom, jak vnímáme formálně-obsahovou strukturu katedry. Přemýšlíme nad vztahem mezi východiskem studenta jako autora a katedrou jako aktuální a konkrétní podobou dokumentárního filmu. Dramaturgická úvaha nad podobou katedry.
5. „Dramaturgický seminář I“ aneb různé osobnosti v rámci jednoho předmětu.
Procházíme sylabus předmětu a jeho dosavadní hodiny. Hovoříme o formálně-obsahové struktuře předmětu. Přemýšlíme nad vztahem mezi statusem učitele a studenta. Dramaturgická úvaha nad podobou předmětu.
6. Námět aneb jak popsat záměr, aby mu rozuměl autor i spoluautoři.
Procházíme možné podoby námětu. Hovoříme o jejich formálně-obsahových strukturách. Přemýšlíme nad vztahem mezi psaným a audiovizuálním vyjadřováním. Dramaturgická úvaha nad podobami námětu.
7. Scénář aneb popsat film tak, aby ho bylo možné natočit.
Procházíme možné podoby scénářů. Hovoříme o jejich formálně-obsahových strukturách. Přemýšlíme nad vztahem mezi psaným a audiovizuálním vyjadřováním. Dramaturgická úvaha nad podobami scénáře.
8. Můj pohled aneb jak se dívat na svět, abych jedinečnosti mého pohledu rozuměl já a aby mu rozuměli i ostatní.
Každý z nás přinese obrázek v jakékoliv podobě, který určitým způsobem vyjadřuje náš pohled na svět. Hovoříme o formálně-obsahových strukturách obrázků a přemýšlíme nad nimi. Dramaturgická úvaha nad podobami obrazu v souvislosti s filmovým cvičením I. ročníku „Můj pohled na skutečnost, na které mně záleží“.
9. Reportáž aneb možné přesahy každodennosti.
Projekce ukázek možných podob reportáže. Každý pohovoří o svém každodenním zážitku s obecným přesahem. Hovoříme o formálně-obsahových strukturách promítnutých filmů a osobních zážitků. Přemýšlíme o možnostech jejich ztvárnění. Dramaturgická úvaha nad podobami reportáže v souvislosti s autorskou reportáží jako cvičením I. ročníku.
10-13. Tvůrčí rozpravy aneb co a jak ?
Rozbory námětů a scénářů k filmům prvního ročníku: Můj pohled na skutečnost, na které mně záleží. Autorská reportáž. Hovoříme o jejich formálně-obsahových strukturách. Přemýšlíme nad možnostmi jejich ztvárnění. Dramaturgické úvahy nad podobami ročníkových filmů.
Úkoly:
Literární podklady k ročníkovým cvičením a jejich prezentace. Úkol bude zadán na začátku semestru a bude muset být splněn do konce zkouškového období. Základní metodologické předpoklady: Práci „Reportáž o skutečnosti, na které mně záleží“ je možno napsat na základě jakéhokoliv metodologického postupu. Všechny prameny (knihy, články, rozhovory, filmy, webové stránky atd.) musejí být řádně citovány. Každá užitá citace, ať už je v jakémkoli rozsahu, musí být řádně označena. Parametry předpokládané diskuse v rámci výuky: diskuse za účelem objasnění a promýšlení tématu.
Hodnocení:
Výsledné hodnocení se skládá z pedagogem určené proporce těchto parametrů:
Závěrečná písemná práce: 35% Téma: „Reportáž o skutečnosti, na které mně záleží“.
Účast v diskusi: 35%
A další možnost - docházka: 30%
- Studijní materiály:
-
Seznam povinné literatury:
Minimální standardy předkládaných literárních podkladů pro díla realizovaná v Centru publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání (1. verze), web České televize, 2002
Doporučená literatura:
Otevřená minulost (Autobiografická sociologie státního socialismu), Zdeněk Konopásek a kolektiv, Karolinum, Praha, 1999
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)