Investigativní postupy a dokumentární film
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Po S |
|||||||||||||
Po L |
|||||||||||||
Út S |
|||||||||||||
Út L |
|||||||||||||
St S |
217
– Učebna KDT (Lažanský palác) ŘEZNÍČEK M. |
||||||||||||
St L |
|||||||||||||
Čt S |
|||||||||||||
Čt L |
|||||||||||||
Pá S |
|||||||||||||
Pá L |
- Kód:
- 303IP
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Martin ŘEZNÍČEK
- Anotace:
-
Cílem předmětu je hledat a ukazovat možnosti tzv. investigativních metod v dokumentárním filmu, objasnit, že se ani zdaleka nejedná o doménu vyhrazenou publicistice. Zároveň se budeme zabývat mj. tzv. angažovaným dokumentárním filmem, který většinou tyto metody potřebuje, ale třeba i filmem zabývajícím se historickými událostmi... Vnímat kontexty věcí - i ty politické. Metodou výuky je permanentní dialog.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Motto: O ničem špatném jsem nevěděl, dokud mi o tom neřekli. R. M. Nixon
INVESTIGACE A DOKUMENT (ÚVODNÍ SEMINÁŘ) - co jsou investigativní metody, kde a kdy je můžeme použít, vymezení pojmu, mesianismus, exhibice či adrenalinový sport. K čemu to může být dobré. Dokumentární film vs. Publicistika. Také co máme vůbec během semestru v plánu - očekávána interakce?
ESEJ PUBLICISTICKÁ a FILMOVÁ - investigativní i esejistická práce, srovnání, rozdíly ve filmové řeči. K čemu je publicistika dobrá, jak se také dá různě dělat, TV formáty či žánry, rozdíl mezi vnímáním televizního obrazu a filmu, filmového plátna. Dokumentární film, angažovaný dokumentární film, specifika výrazových prostředků. Žánrový prostor. O nepřevoditelnosti filmu na obrazovku a naopak? (Pozn.: publicistická esej nebo také reportážní esej - je něco takového? - nebo je to žánr, který jsem si vymyslel před několika lety během práce na dnes již dávno zrušeném pořadu ČT Nadoraz,).
PRÁCE SE ZDROJI - co to všechno obnáší, zdroje otevřené, noviny, archivy, rejstříky atd. Osobní kontakty. Tzv. Cibulkovy seznamy cibulka.com, co by se dělo, kdyby nebyly. Oficiální verze rejstříků z MV mvcr.cz/stb/index.html . Tajné služby okolo nás, také trocha historie. Mosad nebo KGB, třeba si v životě vybrat. Tlusté červené čáry za minulostí. Host, aspoň jeden nebo víc.
INVESTIGACE A HISTORIE - témata z nedávné, ale i dávné historie. Neustálá aktualizace historických témat. Dobové posuny. Otevírání možností. Co lze najít nového, velký prostor pro historiky, ale i lidi, které historie zajímá, stačí se jen dívat a ptát, témata z nedávné historie leží všude na ulici. Může to být pro někoho i Čihošťský zázrak nebo třeba Babice.
OD SKRYTÉ KAMERY PO HRANÉ SCÉNY - v dokumentu i publicistice. Skrytá kamera, její možnosti - i technické, etika práce se skrytou kamerou. Odposlechy máme třeba naroubované doma a nikdo se nás na nic neptal, s etikou prokurátor problémy neměl nikdy, státní zástupci jsou na tom dnes podobně. Ve filmu to naštěstí tak jednoduché není, co „tvorba“. Dokumentární rekonstrukce jako pracovní metoda. Občanský zákoník č. 40/1964 Sb.
MANIPULACE A PROPAGANDA V DOKUMENTÁRNÍM FILMU
INVESTIGACE A ČAS - některé kauzy běží samy, třeba po mnoho let - aktéři se nakonec často stejně uvaří sami. Boží mlýny ale také mafiánské struktury. Kauzy je třeba je postrkovat, roztlačovat, vařit, což neumíme, nemáme dost energie, vytrvalosti, urputnosti, neuživí, není na to prostor, chybí odvaha. Píárka jsou sladká? a konec konců dobře zaplacená. Samovar jako pracovní metoda.
- Jana Lorenzová a LTO - M. Kovářík (j.h. - již osmým rokem na nebesích) a další?
- Lubor Kohout a Rebeka Křižanová o Bamberku - M.Zeman (j.h. - asi nepřijde), ale konečně se přizná
- Martin Řezníček a Lubor Kohout o KATOvi - J. Kavan - (j.h. také asi nepřijde), ale také se určitě nakonec přizná a bude s námi konec konců přítomen v reportážích?
- a znovu třeba aféra Watergate - Woodward - a Bernstein (j.h. - asi bohužel také nepřijdou?)
zhodnocení, jak je možné, že byl Watergate, o nastavení společnosti a také o roli novinářů, ale i filmařů v ní, hlídací pes vs. pejsek?
METODY DIALOGU nebo NOHA MEZI DVEŘMI - způsoby vedení rozhovoru, otázky předem, co s tím. Příprava. Rozhovor jako souboj vs. Možnosti dialogu, čekání na chybu, úhybné manévry, slepé uličky, asertivita, citlivost. Rozdíl mezi publicistikou a dokumentem.
ZACHAZENÍ SE ZLÝM - negativní reakce, kterým se nelze vyhnout. Průběžně. Způsob práce, chránění se, únava, dopady na rodinu, obrana? Novináři vs. policie, P.R. vs. novináři - na kterém břehu kdo je.
INVESTIGATIVNÍ NOVINÁŘI V ČR A TROCHA HISTORIE - Průběžně Bude-li zájem na obou stranách, hosté, kteří budou ochotni přijít a povídat si o tom co asi bylo zatím jejich životní téma.
J. Spurný a jiní (Respekt), Sabina Slonková (nechá-li se umluvit) i s Kubíkem (MFD), Josef Klíma (Nova), David Vondráček (spíše esejista), J. Lorencová (ČT), a také L. Kohout s Řezníčkem. A pak Watergate? - životní téma.
- Studijní materiály:
-
Borovička V.: Watergate
Husák P.: Budování kapitalismu v Čechách
Jüngling P., Žantovský P.: Tak provil Václav Klaus
Patologické stavy v psychologii
Mitrochin V., Andrew Ch.: Neznámé operace KGB
Orwel G.: 1984
Hübl M.: Cesty k moci
From E.: Strach ze svobody
Rambousek O.: Jenom ne strach
Krchovský J. H.: Noci po nichž nepřichází ráno
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)