AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Úvod do oboru dokumentární tvorba

Zapsat
Rozvrh na zimní semestr 2006/2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Po
S
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
ADLER R.
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
ADLER R.
Po
L
Út
S
Út
L
St
S
St
L
Čt
S
Čt
L

S

L
Kód:
303UOD
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
6/S
Vyučující:
Rudolf ADLER, Martin MAREČEK, Alice RŮŽIČKOVÁ, Karel VACHEK
Anotace:

Tři úvodní přednášky, které představí obor „Dokumentární tvorba“ především studentům jiných oborů FAMU.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1. Přednáška: Přehled základních momentů ve vývoji světového dokumentárního filmu

přednášející: Prof. Rudolf Adler (adler@famu.cz)

cíl přednášky: Seznámit se základy metodiky a vývojem výrazových prostředků dokumentárního filmu.

základní osnova přednášky:

Kinematografický obraz reality jako nová, specifická kvalita sdělení, komunikace a výrazu.

Komentář k tezi Guida Aristarca: Film vzniká jako dokument.

Zásadní podíl prvních dokumentaristů na formování estetických a stylotvorných formálních znaků filmového záběru.

Časoprostorové vztahy a jejich vytváření v oblasti tvůrčí dokumentaristiky.

Dokumentární film a jeho podíl na zrodu vizuální kultury. (Béla Balázs)

Základní tvůrčí metody dokumentaristiky:

Metoda rekonstrukční. Schopnost filmového dokumentu zobrazit a vyprávět příběh.

Metoda reportážní. Expresivní formování filmového obrazu reality.

Uvedené metody jako živá součást praxe současné dokumentaristiky.

Přesahy a konjunkce dokumentaristických metod do jiných oblastí kinematografie. Zejména do režijní metodiky filmu fabulovaného.

ukázky z filmů:

Lumiere (A. S. Labarthe - Jean-Marc Chapoulie) Francouzský dokument k 100. výročí kinematografie.

Nanook of the North (Robert Flaherty, 1918; Expozice, lov na mrože, lov ryb, stavba iglú, lov tuleně průduchem v ledu).

Berlin. Sinfonie der Großstadt (Walter Ruttmann, 1927; Ráno, dopoledne - práce, doba oběda, večer a noc).

2. Přednáška: Žánrové a vyjadřovací možnosti uchopení tématu v českém dokumentárním filmu

přednášející: RNDr. Alice Růžičková (ruzickova@famu.cz)

cíl přednášky: Představit vývoj metod a používání vyjadřovacích prostředků českých dokumentaristů na filmech se společným tématem „role ženy v rodině a ve společnosti“ v průběhu posledních šesti desetiletí.

základní osnova přednášky:

Chronologickou osnovou je koláž vybraných ukázek z promítnutých filmů, která odhalí mentální potenciál českého dokumentu. Zbývá přiblížit nejen dobový kontext vzniku děl, ale též osvětlit následující pojmy a termíny - anketa, vědecko-populární film, časosběrná metoda, investigativní přístup, syndrom mluvících hlav, komentář, titulky, reportér, kapitoly, linie, přítomnost a pozorování, interakce a rozvíjení situací, koncipovaná reportáž, cinéma vérité - případně poukázat na omezení při zvolení konkrétního z postupů.

ukázky z filmů:

Evald Schorm, Jan Špáta: Proč (1964) - prvních 10 minut;

Jaroslav Šikl: Co stojí být ženou (1975) - celý film;

Drahomíra Vihanová: Otázky pro dvě ženy (1984) - od 9. minuty kontrast racionálního a emotivního kreativního přístupu;

Helena Třeštíková: Hledání cest (1988) - kapitola „2 roky po svatbě“ až k tématu rozvodu;

Olga Sommerová: O čem sní ženy (1999) - od 29. minuty úvahy o mužích;

Erika Hníková: Naše třída (2001) - scéna s prezervativem.

3. Přednáška: Teoretické vymezení pojmů doslovnosti, dvojakosti a tekutosti dokumentárního filmu - aneb od díla k dění!

přednášející: Mgr. Jan Gogola ml. (jan.gogola@czech-tv.cz)

cíl přednášky: Zpochybnění výrazu dokumentární film a nabídnutí možnosti vnímat ho jako tvůrčí akt a nikoliv jako záznam reality.

základní osnova přednášky:

1. Obsah výrazu dokumentární film: proč nemáme dokumentární divadlo, literaturu a výtvarné umění?

2. Doslovnost - Pozitivismus: vnímání dokumentárního filmu jako záznamu reality

3. Dvojakost - Strukturalismus: vnímání dokumentárního filmu jako zobrazení reality

4. Tekutost - Post-strukturalismus: vnímání dokumentárního filmu jako dění reality

5. Nepoužívejme výraz dokumentární film, protože je z toho jenom zmatek?

ukázky z filmů:

Jan Šikl: Soukromé století - díl Tatíček a Lilly Marlén

Mišo Suchý: Virtuální babička

Studijní materiály:
Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303UOD.html