Úvod do oboru dokumentární tvorba
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Po S |
107
– Učebna 1 (Lažanský palác) ADLER R. |
107
– Učebna 1 (Lažanský palác) ADLER R. |
||||||||||
Po L |
||||||||||||
Út S |
||||||||||||
Út L |
||||||||||||
St S |
||||||||||||
St L |
||||||||||||
Čt S |
||||||||||||
Čt L |
||||||||||||
Pá S |
||||||||||||
Pá L |
- Kód:
- 303UOD
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 6/S
- Vyučující:
- Rudolf ADLER, Martin MAREČEK, Alice RŮŽIČKOVÁ, Karel VACHEK
- Anotace:
-
Tři úvodní přednášky, které představí obor „Dokumentární tvorba“ především studentům jiných oborů FAMU.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Přednáška: Přehled základních momentů ve vývoji světového dokumentárního filmu
přednášející: Prof. Rudolf Adler (adler@famu.cz)
cíl přednášky: Seznámit se základy metodiky a vývojem výrazových prostředků dokumentárního filmu.
základní osnova přednášky:
Kinematografický obraz reality jako nová, specifická kvalita sdělení, komunikace a výrazu.
Komentář k tezi Guida Aristarca: Film vzniká jako dokument.
Zásadní podíl prvních dokumentaristů na formování estetických a stylotvorných formálních znaků filmového záběru.
Časoprostorové vztahy a jejich vytváření v oblasti tvůrčí dokumentaristiky.
Dokumentární film a jeho podíl na zrodu vizuální kultury. (Béla Balázs)
Základní tvůrčí metody dokumentaristiky:
Metoda rekonstrukční. Schopnost filmového dokumentu zobrazit a vyprávět příběh.
Metoda reportážní. Expresivní formování filmového obrazu reality.
Uvedené metody jako živá součást praxe současné dokumentaristiky.
Přesahy a konjunkce dokumentaristických metod do jiných oblastí kinematografie. Zejména do režijní metodiky filmu fabulovaného.
ukázky z filmů:
Lumiere (A. S. Labarthe - Jean-Marc Chapoulie) Francouzský dokument k 100. výročí kinematografie.
Nanook of the North (Robert Flaherty, 1918; Expozice, lov na mrože, lov ryb, stavba iglú, lov tuleně průduchem v ledu).
Berlin. Sinfonie der Großstadt (Walter Ruttmann, 1927; Ráno, dopoledne - práce, doba oběda, večer a noc).
2. Přednáška: Žánrové a vyjadřovací možnosti uchopení tématu v českém dokumentárním filmu
přednášející: RNDr. Alice Růžičková (ruzickova@famu.cz)
cíl přednášky: Představit vývoj metod a používání vyjadřovacích prostředků českých dokumentaristů na filmech se společným tématem „role ženy v rodině a ve společnosti“ v průběhu posledních šesti desetiletí.
základní osnova přednášky:
Chronologickou osnovou je koláž vybraných ukázek z promítnutých filmů, která odhalí mentální potenciál českého dokumentu. Zbývá přiblížit nejen dobový kontext vzniku děl, ale též osvětlit následující pojmy a termíny - anketa, vědecko-populární film, časosběrná metoda, investigativní přístup, syndrom mluvících hlav, komentář, titulky, reportér, kapitoly, linie, přítomnost a pozorování, interakce a rozvíjení situací, koncipovaná reportáž, cinéma vérité - případně poukázat na omezení při zvolení konkrétního z postupů.
ukázky z filmů:
Evald Schorm, Jan Špáta: Proč (1964) - prvních 10 minut;
Jaroslav Šikl: Co stojí být ženou (1975) - celý film;
Drahomíra Vihanová: Otázky pro dvě ženy (1984) - od 9. minuty kontrast racionálního a emotivního kreativního přístupu;
Helena Třeštíková: Hledání cest (1988) - kapitola „2 roky po svatbě“ až k tématu rozvodu;
Olga Sommerová: O čem sní ženy (1999) - od 29. minuty úvahy o mužích;
Erika Hníková: Naše třída (2001) - scéna s prezervativem.
3. Přednáška: Teoretické vymezení pojmů doslovnosti, dvojakosti a tekutosti dokumentárního filmu - aneb od díla k dění!
přednášející: Mgr. Jan Gogola ml. (jan.gogola@czech-tv.cz)
cíl přednášky: Zpochybnění výrazu dokumentární film a nabídnutí možnosti vnímat ho jako tvůrčí akt a nikoliv jako záznam reality.
základní osnova přednášky:
1. Obsah výrazu dokumentární film: proč nemáme dokumentární divadlo, literaturu a výtvarné umění?
2. Doslovnost - Pozitivismus: vnímání dokumentárního filmu jako záznamu reality
3. Dvojakost - Strukturalismus: vnímání dokumentárního filmu jako zobrazení reality
4. Tekutost - Post-strukturalismus: vnímání dokumentárního filmu jako dění reality
5. Nepoužívejme výraz dokumentární film, protože je z toho jenom zmatek?
ukázky z filmů:
Jan Šikl: Soukromé století - díl Tatíček a Lilly Marlén
Mišo Suchý: Virtuální babička
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět)