Základy tvorby audiovizuálního obrazu 1
- Kód:
- 303ZTA1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 18/S
- Vyučující:
- Vít KLUSÁK
- Anotace:
-
Dokumentarista sám sobě štábem
Ovládnout kameru a být schopen zapojit mikrofon usnadňuje tvůrčí i ryze praktickou komunikaci s kameramanem a zvukařem, případně to dokonce umožňuje je v případě nutnosti zastoupit. Dokumentarista povětšinou situaci neinscenuje (samozřejmě výjimky!), pozorně přihlíží a zaznamenává ji, na čemž se největší měrou podílí kameraman. A proto musí být dokumentarista schopen předmět zájmu nahlížet zejména skrz kameru a poslouchat skrz sluchátka. Intuitivní používání audiovizuálních konzervantů (kamera a magnetofon) vede k radosti z hrubého materiálu: všechno natočené překvapuje a to, co se náhodou povedlo, dokonce příjemně. Potvrzením smyslu předmětu bude, když se zmíněné překvapení (a radost) vytratí a nahradí jej uvědomění, co všechno šlo v danou chvíli natočit lépe. A jak to příště udělat. Vyšším stupněm je, že vás to bude napadat rovnou při natáčení...
Poznámka: Po absolutoriu FAMU je lépe tyhle schopnosti zapomenout a pokusit se radost z nevědomé fascinace filmem vzkřísit. A to je nejvyšší stupeň: TVorba.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Fotopříprava - přineste si foto-leporela z přijímaček
Základní praktické seznámení s pojmy:
ohnisková vzdálenost (typy objektivů), hloubka ostrosti, perspektiva, teplota chromatičnosti (resp. vyvážení na bílou), transfokace (zoom), hladina osvětlení, světelný zdroj, jeho charakter a směr, odrazná deska, stativ
2. Cvičení Fotoúkol DVOJICE
Praktické ozkoušení vědomostí z bodu 1. aneb jak se projeví změna ohniska na detailu tváře Zadání: S použitím nejlépe digitálního fotoaparátu nasnímejte následující dvojice:
1) Vyfoťte DETAIL tváře, postava stojí na ulici
a. za použití objektivu s nejdelším ohniskem (nazoomováno)
b. zachovejte stejnou šířku záběru a snímek pořiďte za použití objektivu s nejkratším ohniskem
2) V obou případech pracujte s perspektivou ubíhající ulice za hlavou modelu, dbejte na čistotu kompozice! nekomponujte na střed, nenechávejte příliš velký prostor nad hlavou, naopak nechte více místa ve směru pohledu... heslo: lampa roste z hlavy...
3) raději nafoťte více variant. vřele doporučuji použít stativ.
4) Vyfoťte vlastní ruku před jakýmkoliv pozadím tak,
a. aby ruka byla ostrá a pozadí též
b. aby ruka byla ostrá, avšak pozadí nikoliv
5) Vyfoťte interiér pokoje s oknem, za nímž se smráká (případně svítá, nebo je šedivo) a uvnitř svítí žárovkové světlo. Použijte předvolených navážení na bílou:
a. naváženo na umělé osvětlení - symbol žárovky
b. naváženo na přirozené osvětlení - symbol sluníčka
6) Dbejte na to, aby okno nebylo přesvětlené („vyžrané“) a interiér pokoje příliš tmavý
7) Postavte si libovolné zátiší večer doma na stole a vyfoťte ho při dvou rozlišných způsobech nasvětlení:
a. s použitím blesku - světelný zdroj v ose objektivu
b. s použitím stolní lampičky, zátiší nasvětlíte z boku
c. třetí záběr nasviťte opět pomocí lampičky, ale tak, abyste docílili stejného charakteru osvětlení jako v případě fotografie A)
8) Všímejte si radikálních proměn dojmu prostorovosti
9) Vyfoťte portrét v polodetailu pomocí umělého osvětlení:
a. sviťte přímo, miřte lampou na portrétovaného
b. sviťte odrazem, o bílou stěnu, nebo ještě lépe o list bílého papíru (lze významněji ovlivnit úhel zasvětlení)
10) Vyfoťte pána čekající na perónu na tramvaj:
a. aby v záběru dominoval, aby bylo na první pohled zřetelné, že nám jde hlavně o něj
b. aby splynul s davem a přitom nikdo nezaujal jeho dominantní pozici z varianty A)
11) Obě fotografie musí být stejně široké (celek), kompozice vyvážená
12) Vyfoťte dvojici (použijte figuranty), která stojí na ulici naproti sobě tak, aby následující dva záběry na sebe střihově vázaly:
a. C-PC, oba z profilu
b. PD-D, přes rameno postavy, které stojí vlevo na partnera
13) Zohledněte druhý plán, pozadí tak, aby bylo patrné, kde se ti dva zastavili
3. Cvičení Fotoreportáž UDÁLOST
Dokumentární fotosoubor jako příběh: záznam neopakovatelné jednodenní události, např. Pochod neonacistů Prahou, Otevření nového Lidlu, Bramborová slavnost atp.
Zadání: Vytvořte fotografický soubor 12 snímků, který bude dokumentovat neopakovatelnou událost ve veřejném prostoru. Jednotlivé fotografie koncipujte jako záběry krátkého filmu, reportáž beze slov. Střídejte šířky záběrů a úhly pohledu, myslete na výsledné pořadí, ve kterém budou fotografie (záběry) seřazeny. Přehledné kompozice!
4. Obeznámení s videokamerou jakožto přístrojem
Držení kamery, ostření: autofocus vs. manuální, expoziční čas a správná expozice, clona, zisk neboli gain, WB neboli vyvážení na bílou, ND filtr, formát obrazu (4:3 / 16:9), připojení mikrofonu, regulace vstupní úrovně zvuku
Podstatnější, než se zdá: Jak se vyhnout rozechvělým záběrům při dokumentárním snímání? / Obvyklá selhání, poruchy a jejich řešení. (Příloha: Manuál pro videoartisty I. / část technická)
5. Kompozice a rozzáběrování scény
Šířka a úhel záběru, výstavba záběru v čase (začátek a konec), zákonitosti filmové osy, protipohled, půdorys scény, storyboard. Společný výzkum v oblasti pojmu „vyvážená kompozice“. A jako bonus: zlatý řez!
6. POSTUP PRÁCE
Zadání: Zaznamenejte libovolný postup práce ve 12-15 záběrech tak, aby na sebe plynule navazovaly (jednota času a místa). Sekvence musí obsahovat: celek i detail, švenk a smysluplnou transfokaci. Komponujte ze stativu.
- Studijní materiály:
-
Návod ke kameře, kterou používáte.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)