AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Ekonomie 1 Mikroekonomie

Zapsat
Kód:
305EK1
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Ivan TOMEK
Anotace:

Seznámení studentů se základními principy nabídky a poptávky, a ekonomickými faktory, které formují tržní prostředí. Současná ekonomika není dokonale konkurenční, protože vedle soukromých subjektů je formována i zásahy států, oligopoly, monopoly a globálními ekonomickými subjekty.

Požadavky:

všeobecné ekonomické znalosti absolventa střední školy

Cíle studia:

Seznámení studentů se základními principy nabídky a poptávky, a ekonomickými faktory, které formují tržní prostředí.

Osnova (a sylabus):

1) Vypadá v různě dlouhých časových obdobích. Trh jako metoda rozdělování produktů Nabídka a poptávka na trhu, faktory, které nabídku a poptávku mění, jak taková změna a služeb. Rovnováha mezi nabídkou a poptávkou, rovnovážná cena.

2) Cenová pružnost nabídky a poptávky, reakce na změnu ceny. Změna celkového příjmu při změně ceny. Příklady v oblasti kultury.

3) Hledisko spotřebitele - pojem užitku, různé vrstvy užitků, důvody vedoucí ke spotřebě určitých výrobků a služeb. Co je celkový užitek a mezní užitek, jaké platí obecné zákony ovlivňující výběr mezi nabídkou na trhu. Důchodový a substituční efekt. Základní pojmy z oblasti spotřebního chování.

4) Hledisko firmy - pojem nákladů, zisků, produkční funkce. Co vede firmu k volbě určitého druhu zboží a postupu jeho tvorby a jakými principy se přitom řídí.

5) Státní zásahy do ekonomiky, její smysl - efektivita, spravedlnost a stabilita. Smith a Keynes a jejich teorie, současná praxe.

6) Maximální a minimální ceny, jejich smysl. Vliv na nabídku a poptávku v krátkém a dlouhém období, problémy, které vznikají a metody, jak je řešit.

7 Zemědělství a jeho specifika, Evropská unie, důvody podpor. Ochranná politika a podpora zemědělského podnikání, zemědělský fond ČR.

Studijní materiály:

Paul Samuelsson, Ekonomie (Grada, libovolné vydání)

Robert, H Frank a Ben S. Bernanke : Ekonomie, Grada 2003

Časopisy Marketing & Media, Strategie

Libovolná skripta z VŠE a jiných ekonomických fakult z mikroekonomie

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet305EK1.html