Historie české filmové produkce
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Po S |
||||||||||||
Po L |
||||||||||||
Út S |
||||||||||||
Út L |
||||||||||||
St S |
||||||||||||
St L |
||||||||||||
Čt S |
||||||||||||
Čt L |
||||||||||||
Pá S |
||||||||||||
Pá L |
- Kód:
- 305HCF
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 12/S
- Vyučující:
- Jiří BERÁNEK
- Anotace:
-
Formou přednášek doplněných videoprojekcí se v šesti dvouhodinách studenti seznámí se základními momenty historie českého filmu z pohledu produkce, v kontextu s politickou a hospodářskou situací země.
- Požadavky:
-
středoškolské vzdělání
- Cíle studia:
-
Seznámit studenty se základními momenty historie českého filmu z pohledu produkce, v kontextu s politickou a hospodářskou situací země.
- Osnova (a sylabus):
-
Začínáme (čím jiným) prvním českým producentem Janem Kříženeckým, který s finanční pomocí otce svého přítele natočil a distribuoval první české filmy, tři roky po legendární projekci bratrů Lumierů na Bulváru Kapucínú v Paříži. Sledujeme rychle postupující kinofi-kaci a postupný přechod od kočovných kinematografů k pevným stánkům tohoto mladého umění (Ponrepo,Lucerna), zaznamenáme i zvyšující se prestiž a účast renomovaných umělců ve filmu. Vždyť producenty společnosti ASUM v roce 1910 jsou Max Urban, známý architekt (pozdější architekt Barrandovských atelierů) a přední herečka Národního divadle Anna Sedláčková. Po skončení 1.světové války a vzniku samostatné ČSR zmíníme vznik mnoha produkčních společností, z nichž mnohé po natočení jednoho filmu zanikají. Jsou to však i léta založení prvního filmového atelieru na pražských Vinohradech, kde se poprvé setkává-me s jménem Miloše Havla. Konec dvacátých let je i dobou vzniku prvních českých filmů s mezinárodním ohlasem (Gustav Machatý). Léta třicátá, nástup zvukové éry, přes hospodářké potíže (krize, nezaměstnaní) jsou pro film léty stabilizace, technické kvality (nové Barrandovské ateliery), kvantitativního růstu ( až 40 celovečerních filmů ročně), a sílícímu nástupu intelektuálské elity (Vančura, V+W, Čapek). Samozřejmě, že průměr (který ostatně můžeme i dnes sledovat na obrazovkách našich televizorů) je poplatný snaze o divácký úspěch. Produkci podporuje i vznik státních nařízení o kontingentním a posléze registračním systému. Slibný růst české filmové produkce je zastaven Mnichovským diktátem (a ztrátou jedné pětiny kin na zabraných územích) a samozřejmě vznikem Protektorátu Čechy a Morava,který znamená omezení a cenzuru výroby českých filmů, zákaz působení nearijských občanů(Hugo Haas), těch umělců, kteří se nerozpakovali kritizovat nástup fašizmu v Německu (V+W). Již během okupace vznikají přípravné výbory v Praze a Zlíně,nejen levicových filmařů (Miloš Havel navrhuje vznik akciové společnosti s 50% účastí státu), kteří připravují vznik jiného uspořádání filmových poměrů po válce. Prvním zestátňovacím dekretem je převzetí monopolu výroby,distribuce a prodeje filmů do rukou státu. Začíná čtyřicetipěti leté období státního filmu se všemi výhodami(státní podpora) a nevýhodami (zásadní ovlivňování tvorby a cenzura). Stav filmové produkce je přímo závislý na politické situaci v zemi, na eventuální liberalizaci veřejného prostředí. Pokud se šedesátých letech sejde relativní uvolnění s nástupem mladé, výjimečně nadané generace, dochází k vzniku Nové české vlny a historicky výjimečnému a šťastnému období českého filmu.
Po roce 1989, kdy se zásadně mění politické i hospodářské poměry v zemi, začíná současnost, volný trh bez ideového nátlaku, s plnou odpovědností tvůrců za vznikající díla a s nutností přizpůsobit se finančním možnostem nových soukromých producentů, do dnešního dne bez podpory státního rozpočtu, s minimální podporou Ministerstva kultury ze zdrojů Fondu.
Podmínkou klasifikace je účast na přednáškách.
- Studijní materiály:
-
Luboš Bartošek : Náš film
Václav M. Havel: Mé vzpomínky
Diplomová práce: Alena Hradcová : Právní postavení kinematografie v České republice
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)