AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Manažer v informační společnosti 2

Zapsat
Kód:
305MIS2
Zakončení:
ZK
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Petr SLÁDEČEK
Anotace:

Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely . Druhý semestr seznámí studenty s problematiku rozhodování, kontroly a kvality, strategie, projektového plánování, organizačního učení a v neposlední řadě hospodářské etiky.

Požadavky:

úspěšné absolvování přednášky Manažer v informační společnosti

Cíle studia:

Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely . Druhý semestr seznámí studenty s problematiku rozhodování, kontroly a kvality, strategie, projektového plánování, organizačního učení a v neposlední řadě hospodářské etiky.

Osnova (a sylabus):

Posluchači se budou aktivně účastnit přednášek. Další vědomosti získají četbou odborné literatury. Přednáška bude hodnocena zkouškou, která bude mít písemnou část (ve formě krátké seminární práce + stručného testu) a následné ústní přezkoušení formou diskuse. Nejlépe budou v ústní zkoušce hodnoceni ti studenti, kteří budou látku nejen znát, ale budou schopni ji též kvalifikovaně kriticky posoudit, a kteří budou umět teoretické koncepty a modely řádně odprezentovat a graficky znázornit.

1. Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy.

2. Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.

3. Řízení operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby.

4. Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000.

5. Rozhodování ve firmě, kontrola. Rozhodování za jistoty, za rizika a nejistoty Základy kontroly. Činnosti v procesu kontroly. Stanovení kontrolních standardů . Vnitřní a vnější normy výkonu (benchmarking).

6. Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí.

7. Řízení proudu změn. Změna a institucionální paměť. Změna a vůdcovství. Komplexní změna na úrovni jednotlivce, skupiny i celé organizace. Řízení chaosu.

8. Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Deweyův a Kolbův model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení . Knowledge Management . Vlastnictví znalosti, cena znalosti.

9. Knowledge Management, Ogilvy Group. Návštěva agentury, seznámení se s firemním řízením znalostí. Přívozní 2a, 170 00 Praha 7-Holešovice, tel. 221998777

10. Strategické finance, kapitálové investice. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady ztracených příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní externality. Akcionářské ukazatele. Kapitálová investice . Analýza citlivosti.

11.Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční podnikatelský projekt .

12. Strategické řízení. Strategická analýza v detailu. STEEP, MAP, BCG a Ansoffova matice, matice přežití, Porter, 7 S, value chain, SAP, SWOT. Strategie firemní komunikace a strategie řízení značky. Krizové řízení.

13. Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000. Hnutí Fair Trade.

Studijní materiály:

1. Bláha, J.- Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003

2. Bowman, C.: Strategický management, Grada, Praha 1996

3. Donelly Jr., James H. - Gibson, James L. - Ivancevich, John M : Management, Grada, Praha, 1997,2000,2002

4. Fotr, J. - Dědina, J. - Hrůzová, H.: Manažerské rozhodování, Ekopress, Praha 2000

5. Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999

6. Green, K.- Hanke,O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002

7. Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000

8. Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000

9. Keřkovský, M.-Vykypěl,O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H.Beck, Praha, 2003

10. Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000

11. Kotter, J.P.-Cohen,D.S.: Srdce změny, Management Press, Praha 2003

12. Král,B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002

13. Němec,V.: Projektový management, Grada, Praha 2002

14. Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001

15. Přibová, M. - Mlynářová,L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky Brand Management, Ekopress, Praha 2000

16. Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998

17. Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003

18. Seknička, P.- Bohatá, M.- Semrák, M.: Úvod do hospodářské etiky,ASPI Publishing, Praha 2001

19. Stead, W.E., Stead J.G.: Management pro malou planetu, Strategická rozhodování a životní prostředí, G plus G, Praha 1998

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet305MIS2.html