Zvuková postprodukce
- Kód:
- 305ZP
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří MOUDRÝ
- Anotace:
-
Prohloubení teoretických znalostí zvukové tvorby s hlubším zaměřením na otázky produkce v oblasti hraného filmu. Výklad je zaměřen zejména na produkční problematiku při tvorbě zvukové složky celovečerních hraných filmů. Výklad navazuje na předmět „Úvod do oboru zvuk“. Výuku dopňují AV ukázky.
- Požadavky:
-
Úspěšné absolvování předmětů Úvody do oboru zvuková tvorba a Základy zvuku.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti zvukové tvorby s hlubším zaměřením na otázky produkce v oblasti hraného filmu.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Téma : POSTUP ZPRACOVÁNÍ ZVUKOVÉ SLOŽKY F A TV DÍLA, ROZPOČET ZVUKU .
-výběr zv.mistra pro natáčení, sound designera a výběr postprod. studia
-základní informace o způsobu natáčení, žánru, hereckém obsazení, metráži filmu, počtu -natáčecích dnů, termínech natáčení a dokončení projektu.
- základní povinností zv.mistra při natáčení a jeho zodpovědnost.
- obhlídky vybraných motivů, herecké zkoušky, konzultace o příjmu zvuku.
- technická příprava natáčení; specifikace způsobu zvukového natáčení, technických zařízení a počtu spolupracovníků.
- popis klasické technologie dokonč. prací (obraz a zvuk pasy).
- popis technologie z negativu video + zvuk DAW.
- natáčecí rozpočet
- přepisová studia denních prací
- příprava playbacků
- orientační spotřeba zv.materiálu
- postprodukční rozpočet
- natáčecí období
- realizace natáčení
2. Téma : POSTPRODUKCE ZVUKU - úvod.
- formáty mg.záznamu zvuku dle nosiče
- formáty filmového magnetického záznamu zvuku
- filmový Systém DOLBY
- systém DOLBY DIGITAL
Dokončovací práce:
- Hrubý a čistý střih.
- přepis čistě střiženého filmu na VHS s TC v obraze
- rozhodnutí, které scény zůstanou s kontaktním zvukem a na které bude třeba dialogový postsynchron
- vytváření hudebního scénáře a měření jednotlivých hudebních synchronů
3. Téma : POSTPRODUKCE ZVUKU - postsynchron dialogu a ruchů, ruchový archiv.
- dvě možné technologie postsynchronu: smyčková a bezsmyčková
- zkoušky na PS
- současný trend natáčení PS
- příprava dialogových stop
- nasazení a dopasování postsynchronů
- náklady na PS z hlediska produkce
- samotné zvuky z natáčení
- výběr ruchů v archivu
- ruchový postsynchron - BRUNCLÍCI
- nasazení a dopasování postsynchronních ruchů
4. Téma : POSTPRODUKCE ZVUKU - úpravy zvuku, filmová hudba.
- zvukové úpravy a triky
- filmová hudba
- příjem hudby v hudebním studiu
- mixáž jednotlivých hudebních stop do výsledného hudebního snímku
- nasazení a dopasování filmové hudby
5. Téma : POSTPRODUKCE ZVUKU - střih zvuku a míchací pasy, finální mixáž.
Střih zvuku a příprava ruchových míchacích stop.
- příprava ruchových a hudebních pasů ve střižně
- dokončování zvukové složky na DAW
- příprava ruchových zvukových stop na DAW
Míchání zvuku
- problém vnímání a emotivního působení velikosti obrazu a prostoru při mixáži filmu na plátno a TV obrazovku
- vybavení digitálního filmového míchacího studia
- postup mixáže
- zpracování zvukové složky ve vícekanálovém systému
- doba mixáže filmu ve vícekanálovém systému
- materiálové náklady při míchání v digitálních systémech
- licence Dolby Labs.
- mezinárodní zvukové pasy
- přepis výsledné mixáže na optický negativ
- kontrola kombinované filmové kopie
6. Téma : Přehled současných nových vícekanálových zvukových systémů používaných pro prezentaci zvukové složky u filmu.
- DOLBY - (dříve DOLBY STEREO)
- DOLBY SURROUND Pro-Logic
- LUCAS FILM THX
- DOLBY DIGITAL (dříve DOLBY SR-D)
- DIGITAL THEATRE SYSTEM (DTS)
- SONY DIGITAL DYNAMIC SOUND (SDDS)
- Studijní materiály:
-
Prof.I.Bláha, Zvuková dramaturgie AV díla,(AMU 1995,2004)
Dolby Laboratories Inc., Firemní literature,(web:www.dolby.com)
http://www.filmsound.org/terminology.htm
Kolektiv, Film a filmová technika, (SNTL 1974)
M.Kuna, Zvuk a hudba ve filmu , (Panton 1968)
J.Borwick, Sound Recording Practice 4 th.edit, (Oxford University Press)
http://www.filmsound.org/
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce - bakalář (oborový předmět)