Dílna střihové skladby 4
- Kód:
- 306DSS4
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 3/T
- Vyučující:
- Jan DAŇHEL, Antonie JANKOVÁ, Ivo TRAJKOV, Drahomira VIHANOVÁ
- Anotace:
-
Střihač je vlastně služebníkem, ale není otrokem. Svými vědomostmi, svou schopností „vnořit se“ do myšlení a způsobu vyjadřování režisérovy osobnosti by měl být inspirativním partnerem, schopným režisérovi zasvěceně argumentovat a oponovat. Ale v každém případě musí být vždycky veden snahou svou profesí přispět k zvýraznění myšlenky i formy.
- Požadavky:
-
Připravenost věnovat maximum svého času a energie k úspěšnému zvládnutí náročných úkolů vyplývajících z realizace praktických cvičení.
- Cíle studia:
-
Úspěšná realizace všech společných a oborových cvičení. Zúročení poznatků nabytých v rámci programu dílny.
- Osnova (a sylabus):
-
Na rozdíl od momentálního módního trendu, já osobně řemeslo rozhodně nezatracuji. Naopak, zvládnout řemeslo je pro mě prvořadé, ovšem pokud se řemeslo nestává cílem, ale nepostradatelným prostředkem. Znalost řemeslných pravidel a principů dává střihači ohromnou svobodu, uvolňuje mu ruce na cestě tvůrčím přístupem, včetně zdůvodněného překračování všech platných pravidel. Proto platí: dívat se na filmy a analyzovat je s akcentem na střihovou skladbu /projekce s následnou diskusí/. Je záhodno naučit se vnímat rozdíly v temporytmu/ a porozumět jim/, rozdíly v použití jednotlivých výrazových prostředků/ styl vyjadřování/, způsob práce ve sféře zvukové dramaturgie / hudba, ruchy, mluvené slovo/, t.zn. vytvořit ze zvukové stopy dramatickou složku, nedegradovat ji na pouhé ozvučení. Každý film je ve své konečné podobě tvůrčí individuelní „ vyznání“ a střihačova znalost, zkušenost a vnímavost se zásadní měrou dokáže podílet na tom, co a jak ten nebo onen film v y j a d ř u j e, jako nese poselství.
Posluchači střihové skladby pracují na filmech svých kolegů - režisérů. V těchto případech kladu důraz na vzájemnou diskusi nad natočeným materiálem. požadavek: střihač se musí víc než dokonale, pečlivě seznámit s veškerým natočeným materiálem, a to i včetně zvuku m.o., a hlavně, musí tento materiál „zhodnotit“, t.zn. zjistit, zda sdělení, o které usiloval režisér, je skutečně v materiálu zakódováno a také „nasát“ režisérův vyjadřovací styl. V případě střihu dokumentárního filmu nastává dlouhotrvající etapa /za asistence vedoucího dílny/, v níž střihač se stává i dramaturgem a konečnou skladbu tvoří na stole /ev. na počítači/. Asistenci vedoucího dílny považuji za podstatnou vzhledem k tomu, že je nutné přinutit střihače i k dramaturgii zvukové skladby.
Někteří posluchači střihové skladby tendují k režii. Formou seminárních diskusí jsou seznamování /za využití projekcí/ s technologií natáčení hraného a dokumentárního filmu, včetně zásadních rozdílností.
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět)