AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kapitoly z dějin střihové skladby

Zapsat
Kód:
306KDSS
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Martin ČIHÁK
Anotace:

Cílem předmětu je uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby. Podle složení a zájmu posluchačů budou vybrána příslušná témata, která si studenti připraví formou referátů, které jsou východiskem pro následný dialog.

Požadavky:

Úspěšné absolvování předmětu Teorie střihové skladby 1-3.

Cíle studia:

Uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby.

Osnova (a sylabus):

Vztah času a prostoru pro skladbu výtvarného a filmového díla

Skladebný rozbor Mistra Vyšebrodského, případně jiných vybraných malířů

Fotografické cykly (Duane Michals, Roy Arden aj.)

Počátky filmové skladby až ke Griffithovi (Lumierové, Porter, Brightonská škola, Melies, Griffith)

Fotogenie a skladba (Epstein, Delluc aj.)

Ruští montážníci a ruská formální škola (Šklovskij, Jakobson, Tyňanov aj.)

Dziga Vertov, hledání kinogramu, elementární jednotky filmu

Misanscéna vers. montáž (André Bazin, Siegfried Kracauer a další)

Distanční montáž (Pelešjan) a skladebné postupy dokumentárního filmu

Proměna střihové skladby s příchodem zvuku (Symfonie Donbasu, Dezertér aj.)

Skladebné postupy filmových avantgard

Vybrané teoretické koncepce filmové skladby (Metz, Pasolini, Monaco, Gidal, Tartuská škola, aj.)

Tarkovského chápání střihové skladby a jeho kritika sovětských montážníků

Experimentální skladebné postupy v narativní kinematografii (fényvágás - Gábor Bódy aj.)

Negativní syntax a teorie filmové montáže (Victor A. Grauer)

Fraktální modelování filmových kategorií prostoru a času, soběpodobnostní charakter filmového díla

Substanční a textové modely střihové skladby,

Teorie katastrof a její vztah ke střihové skladbě (René Thom)

Zvláštnosti střihové skladby v amatérské kinematografii

Přednášející:RNDr. Martin Čihák, Ph.D.

Kontakt: cihak@famu.cz tel: 221 197 202

Studijní materiály:

Barry Salt: Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /95

André Bazin: Co je to film? (ČFÚ 1979) - vybrané kapitoly: Montáž zakázána; Vývoj filmové střihové skladby od nástupu zvuku; Vývoj filmové řeči.

Angloamerické studie, sborník filmové teorie (ČFÚ 1991) - vybrané kapitoly: James Monaco: Znaky a syntax; F. E. Sparshott: Základy filmové estetiky; Noell Carroll: Síla filmu; Sol Worth: Obrazy nemohou říkat ne.

Tartuská škola, sborník filmové teorie (NFA, 1995) - vybrané kapitoly: M. B. Jampolskij: Dialog a struktura filmového prostoru; J. G. Civjan: K symbolice vlaku v počátcích filmu; J. G. Civjan: K metasémiotickému popisu vyprávění ve filmu.

Artur Pelešjan: Distanční montáž, Film a doba 4 / 1986

Stanislav Ulver: Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 / 1989

Maurice Merleau - Ponty: Film a nová psychologie, Iluminace 2 / 1989

Victor A. Grauer: Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3 / 1999

Jean Epstein: Poetika obrazů, Herrmann a synové 1997

Vlastimil Jiřík: Kinematografický obraz, skripta FAMU1994

Peter Mihálik: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983

Jan Bernard: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995

D. R. Hofstadter: Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993

Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/99

Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306KDSS.html