AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Obraz v klidu, obraz v pohybu 2

Zapsat
Kód:
306OKP2
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jan DAŇHEL
Anotace:

Srovnávací seminář sledující dynamické vztahy řeči filmu a jiných jazykových systémů. Všímá si zjm. rozdílu mezi myšlením alfabetickým (jazyk v užším slova smyslu) a myšlením v obrazech ( překračujícím běžný sémiologický výklad). Seminář prosazuje myšlení o FILMU - jakožto PROCESU a staví jej proti reduktivnímu vnímání Filmu - jakožto ARTEFAKTU.

Požadavky:

Schopnost studentů vnímat film jako živý organismus s ohledem na veškerou problematiku, kterou studium živých jevů přináší.

Cíle studia:

Uvědomění si problematiky a jedinečnosti procesuality tvorby, na kterou se v době, jež upřednostňuje sterilní artefakty, jaksi zapomíná. Zohlednění latentních možností filmu, které film, jakožto neustále se regenerující jazyk, umožňuje a vyjevuje.

Osnova (a sylabus):

14. Fotografie - film - technický obraz. Počátek nové mythografie. Flusser - Barthes

15. Proč rozebírat filmy? Úvod do problematiky imtterpretace. Interpretace, jako tvůrčí činnost. Film, jako živý organismus.

16. Princip analogie - princip identity.

17. Autorský a experimentální film.

18. Host semináře. Autor.

19. Úvod do semiologie filmu. Úskalí!

20. Funkce střihové skladby. Syntax.

21. Film-řeč-obraz. Jazyk alfabetický - jazyk ideografický.

22. Mezi procesem a artefaktem.

23. Princip synesthezie.

24. Smysly a film. Latence - potence.

25. Návštěva fotografické výstavy s akcentem na narativní vyprávěníi nenarativními obrazy.

26. Mezi trhem a svobodou ducha.

vyučující: Jan Daňhel

Kontakt: 777 317 311, danhel@volny.cz

Studijní materiály:

Seznam doporučené literatury:

Antonín Artaud, Divadlo a jeho dvojenec

Gaston Bachelard, Psychoanalýza ohně

Roland Barthes, Camera Lucida

Robert Bresson, Poznámky o kinematografu

Lewis Carroll, Alenka v říši divů

Gilles Deleuze, Film 1: Obraz-pohyb

Vratislav Effenberger, Realita a poesie

Vratislav Effenberger, Surovost života a cynismus fantasie

Jean Epstein, Poetika obrazů

Vilém Flusser, Za filosofii fotografie

Zbyněk Havlíček, Skutečnost snu

Iluminace, časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

Vlastimil Jiřík, Film-řeč-obraz

Vlastimil Jiřík, Dialektika kinematografického obrazu a malířského díla

Christian Metz, Imaginární signifikant-psychoanalýza a film

Arthur Rimbaud, Verše

Jan Švankmajer, Hmat a imaginace

Jan Švankmajer, Síla imaginace

Seznam doporučených filmů:

Robert Bresson, Peníze

Oscar Fischiger, München - Berlin Wanderung

Jean-Luc Godard, Weekend

Jean-Luc Godard, Křestní jméno Karmen

Jean-Luc Godard, Bohužel pro mne

Nicolas Humbert-Werner Penzel, Step Across the Border

Miroslav Janek, Nespatřené

Carlos Saura, Starý dům uprostřed Madridu

Jan Švankmajer, Kostnice

Jan Švankmajer, Zánik domu Usherů

Agnes Varda, Štěstí

Wim Wenders, Stav věcí

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306OKP2.html