Obraz v klidu, obraz v pohybu 2
- Kód:
- 306OKP2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jan DAŇHEL
- Anotace:
-
Srovnávací seminář sledující dynamické vztahy řeči filmu a jiných jazykových systémů. Všímá si zjm. rozdílu mezi myšlením alfabetickým (jazyk v užším slova smyslu) a myšlením v obrazech ( překračujícím běžný sémiologický výklad). Seminář prosazuje myšlení o FILMU - jakožto PROCESU a staví jej proti reduktivnímu vnímání Filmu - jakožto ARTEFAKTU.
- Požadavky:
-
Schopnost studentů vnímat film jako živý organismus s ohledem na veškerou problematiku, kterou studium živých jevů přináší.
- Cíle studia:
-
Uvědomění si problematiky a jedinečnosti procesuality tvorby, na kterou se v době, jež upřednostňuje sterilní artefakty, jaksi zapomíná. Zohlednění latentních možností filmu, které film, jakožto neustále se regenerující jazyk, umožňuje a vyjevuje.
- Osnova (a sylabus):
-
14. Fotografie - film - technický obraz. Počátek nové mythografie. Flusser - Barthes
15. Proč rozebírat filmy? Úvod do problematiky imtterpretace. Interpretace, jako tvůrčí činnost. Film, jako živý organismus.
16. Princip analogie - princip identity.
17. Autorský a experimentální film.
18. Host semináře. Autor.
19. Úvod do semiologie filmu. Úskalí!
20. Funkce střihové skladby. Syntax.
21. Film-řeč-obraz. Jazyk alfabetický - jazyk ideografický.
22. Mezi procesem a artefaktem.
23. Princip synesthezie.
24. Smysly a film. Latence - potence.
25. Návštěva fotografické výstavy s akcentem na narativní vyprávěníi nenarativními obrazy.
26. Mezi trhem a svobodou ducha.
vyučující: Jan Daňhel
Kontakt: 777 317 311, danhel@volny.cz
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury:
Antonín Artaud, Divadlo a jeho dvojenec
Gaston Bachelard, Psychoanalýza ohně
Roland Barthes, Camera Lucida
Robert Bresson, Poznámky o kinematografu
Lewis Carroll, Alenka v říši divů
Gilles Deleuze, Film 1: Obraz-pohyb
Vratislav Effenberger, Realita a poesie
Vratislav Effenberger, Surovost života a cynismus fantasie
Jean Epstein, Poetika obrazů
Vilém Flusser, Za filosofii fotografie
Zbyněk Havlíček, Skutečnost snu
Iluminace, časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
Vlastimil Jiřík, Film-řeč-obraz
Vlastimil Jiřík, Dialektika kinematografického obrazu a malířského díla
Christian Metz, Imaginární signifikant-psychoanalýza a film
Arthur Rimbaud, Verše
Jan Švankmajer, Hmat a imaginace
Jan Švankmajer, Síla imaginace
Seznam doporučených filmů:
Robert Bresson, Peníze
Oscar Fischiger, München - Berlin Wanderung
Jean-Luc Godard, Weekend
Jean-Luc Godard, Křestní jméno Karmen
Jean-Luc Godard, Bohužel pro mne
Nicolas Humbert-Werner Penzel, Step Across the Border
Miroslav Janek, Nespatřené
Carlos Saura, Starý dům uprostřed Madridu
Jan Švankmajer, Kostnice
Jan Švankmajer, Zánik domu Usherů
Agnes Varda, Štěstí
Wim Wenders, Stav věcí
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - bakalář (oborový předmět)