AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie střihové skladby 1

Zapsat
Kód:
306TSS1
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Martin ČIHÁK
Anotace:

Hlavní náplní je analýza proměn střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku. Vedle základů narativní skladby Griffithovské, tvoří jádro přednášek podrobné uvedení do díla a teoretického myšlení ruských montážníků.

Požadavky:

Uvědomění si významu teroretických znalostí střihové skladby pro vlastní tvorbu.

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.

Osnova (a sylabus):

1. Počátky filmové skladby (bratří Lumi?rové, Méli?s, Brightonská škola, Porter, Hepworth, Zecca aj.)

D. W. Griffith - otec zakladatel, skladebné postupy vyprávění (lineární montáž, paralelní a křížový střih, retrospektivní montáž, filmová interpunkce, vztah obrazové skladby a mezititulků); evropské kroky griffithovským směrem

2. Lev Kulešov (periodizace tvorby, východiska, analýza díla - do roku 1930)

3. V. Pudovkin (periodizace tvorby, východiska, analýza díla - do roku 1930)

4. S. M. Ejzenštejn (periodizace tvorby, východiska, analýza díla - do roku 1930)

5. A. Dovženko (periodizace tvorby, východiska, analýza díla - do roku 1930)

6. Dziga Vertov (hledání kinogramu jako elementární jednotky filmu; periodizace tvorby, východiska, analýza díla - do roku 1930)

7. Feksisté a další vybrané osobnosti ruské školy - G. Kozincev, L. Trauberg, F. Ermler, B. Barnet, M. Kaufman aj. (východiska tvorby, analýza díla - do roku 1930)

8. Přínos ruských montážníků pro obsah i formu filmového sdělení (školy směry, význačné osobnosti a díla - syntéza) a ruská formální škola (Šklovskij, Jakobson, Tyňanov aj.)

9. Manifest zvukového filmu a jeho praktické realizace v sovětském filmu (Symfonie Donbasu, Dezertér aj.)

10. Skladebné postupy filmových avantgard 20. - 30. let (směry, členění, odlišnost francouzské a německé avantgardy, fotogenie)

11. Skladebné postupy dokumentárního filmu do příchodu zvuku. (Cricks and Martin, Pathé, Flaherty, Vertov, Cavalcanti, Grierson, Ivens, Ruttmann, Vigo aj. - periodizace, hlavní směry a jejich členění z hlediska skladby)

12. Specifika skladebných postupů čs. filmové (i fotografické) avantgardy 30. let na pozadí evropského vývoje

Úkoly:

Zpětný technický scénář jedné sekvence hraného němého ruského-sovětského filmu (včetně rozkreslení záběrů a postavení kamery, půdorysného řešení a světelného řešení scény) - prezentace vybrané ukázky i s výkladem cca 10 min proběhne v rámci dílny.

podmínky atestace: aktivní účast na přednášce + splnění praktického úkolu + test

Přednášející: RNDr. Martin Čihák, Ph.D.

Kontakt: cihak@famu.cz

Studijní materiály:

Jevgenij Gromov, Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990.

Viktor Šklovskij, Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990.

Lev Kulešov, Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974.

Josef Valušiak, Základy střihové skladby. skripta FAMU.

Karel Reisz, Umění filmové skladby. skripta FAMU

Jerzy Plažewski, Filmová řeč. Orbis, Praha 1967.

Jan Kučera, Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971.

V. Pudovkin, Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982.

A Marjamov, Vsevolod Pudovkin. Čs. Státní film , Praha 1955.

S. M. Ejzenštejn, Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959.

Béla Balász, Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957

Ernest Lindgren, Filmové umění. ÚPF, Praha 1961

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet306TSS1.html