Teorie střihové skladby 4
- Kód:
- 306TSS4
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Tomáš PETRÁŇ
- Anotace:
-
Předmět vychází z aplikace strukturálních a sémiotických teorií na rozbor konkrétního filmového díla nebo jeho části. Seznamuje studenty s konotacemi a způsoby užití pojmů jazyk, řeč, kód, znak, význam, označující, označované, text, metatext, vyprávění, sdělení. Zabývá se tříděním znaků, typologií znaků (znaky ikonické, symbolické atd.).
- Požadavky:
-
Absolvování Teorie střihové skladby 3
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Filmový jazyk, filmová řeč, prvky a roviny filmového jazyka. Znak, symbol, emblematické zobrazení, sémiotické zobrazení.
2. Podstata a struktura filmové narativity. Tvorba filmového významu. Smysl a reprezentace.
3. Pohyb, čas, prostor. Organizace prostoru jako narativní prvek.
1. Obraz - autonomní prostor. Organizování znaků v prostoru ohraničeném obrazem. Dvojí realita obrazu.
2. Proč se dívat na obraz. Divák vytváří obraz, obraz vytváří diváka. Podobnosti obrazu a diváka.
3. Iluze a reprezentace. Psychická distance a ztotožnění. Obraz- zdroj afektů.
4. Konkrétní a abstraktní prostor. Kompozice a úhel pohledu.
5. Analogie a reference. Plastické a ikonické. Fotogenie, fotografie, film.
Přednášející: Tomáš Petráň
Kontakt: petran@famu.cz
- Studijní materiály:
-
Guy Gauthier, 21 lecons sur l´ image et le sens.
J.Aumont, M.Marie, L´analyse des Films.
J.Aumont, L´Image.
M.Joly: L´image et son interpretation.
M.Petříček, Znaky každodennosti. Praha 1993.
M. Foucault, Slová a veci. Bratislava 1987.
J. Kučera, Střihová skladba ve filmu a v televizi. AMU, Praha2002.
J. Valušiak, Střihovou skladbou k n-té dimenzi. AMU, Praha 2000.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Střihová skladba - magistr (oborový předmět)